Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een ziekenhuis een filmopname achterhouden?

3 jaar geleden hebben ze bij een operatie bij mij een filmopname gemaakt.
Nu wilde ik die zelf eens zien en toen zeiden ze dat het niet mocht. Hij is alleen voor medische doelen..
Mag dat zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je mag zelfs je eigen dossier in zien al jij dat wil, het gaat over jou lijf ik zou niet kunnen bedenken waarom jij je eigen filmpje niet zou mogen zien ?Als jij hier toestemming voor hebt gegeven om het filmpje te laten zien voor medische doeleinden ,zou je het zelf zeker mogen zien.
Maar hebben ze het filmpje nog wel ??? Is het niet uitgezonden naar .....???
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat hebben ze je ongetwijfeld destijds gevraagd...ze gaan niet zonder jouw toestemming filmen. Maar bloederige close-ups met allerlei tangen en klemmen, en hier of daar een stuk bot of een stuk orgaan is nou niet direct gezellige kost, en de 'vaktaal', al dan niet doorspekt met wat krachttermen als het tegenzat, zal misschien niet voor wedervertoning in huiselijke kring geschikt zijn....

(Ik had een tandarts, die met zijn (grote!) handen niet al te best kon manoevreren als hij achterin mijn mond moest werken - dus er vállen krachttermen, weet ik uit ervaring...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij herkenbaar in beeld bent is het een persoonlijk gegeven. Je kunt op basis van artikel 35 van de Wbp een verzoek om informatie indienen. (Google op "voorbeeldbrief verzoek wbp artikel 35".) Dit horen ze binnen vier weken af te handelen. Ze mogen wel een redelijke vergoeding voor vragen voor deze administratieve werkzaamheden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat ze je wel om toestemming gevraagd hebben,voor die operatie? Misschien is dan één van de voorwaarden geweest dat je zelf niet om die opname zou vragen.Hebben ze niets gevraagd,dan kun je eisen,dat ze die opname vernietigen. Of ze hem jou moeten laten zien,kan ik niet beoordelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij destijds toestemming hebt gegeven wel; anders niet. Voor filmopnames gelden strenge regels mbt de privacy wet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding