Verklaar: als je ergens nog nooit van je leven bent geweest (land)Je zodra je er bent, dingen herkent?

en het idee hebt er al geweest te zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Waar mensen het standaard op gooien in zo'n situatie:
- vorige levens
- helderziendheid
- alles is een kringloop, dus dit leven heb je al 10 keer gehad

Het kan echter ook iets heel normaals zijn:
- je kent het uit een film (en als je als 5jarig kind een film hebt gezien die op die plek speelt, herinner je je dat nu echt niet meer dat dat uit die film komt).
- Als je niet alleen het dit-ken-ik-gevoel hebt, maar ook dingen weet die je niet op dit moment ziet (bijv. om deze hoek bevindt zich een plein): sommige dingen zijn heel logisch. Het kan bijvoorbeeld zijn dat meerdere dorpjes in een streek precies dezelfde opbouw hebben. Als je dan al in een ander dorpje bent geweest, kan het zijn dat je daar al hebt opgepikt hoe de plattegrond in elkaar zit, zonder dat je je daar bewust van bent. Waardoor je nu 'intuitief' de weg kan vinden in dit dorpje.

Het waarschijnlijkste:
- Het is iets in je hersenen. Door het een of ander is het deel van je hersenen dat actief is wanneer je iets herkent, per ongeluk geactiveerd. Je krijgt dan het gevoel van 'hee dit ken ik', terwijl het niet zo is.
Vergelijkbaar met het dejavu-gevoel, waarvan psychologen denken dat het niks te maken heeft met dat het al een keer eerder gebeurd is, maar met dat je hersenen dat wat je ziet veel sneller in je hersenen opslaan dan normaal. Waardoor, terwijl je nog bezig bent het in je op te nemen, die informatie al opgeslagen zit, en je hersenen dus het signaal geven van herkenning, dat ze in je geheugen een gebeurtenis hebben gevonden die precies hetzelfde is; zich niet ervan bewust dat die info er pas een halve seconde staat en niet al tijden. (ik hoop dat het zo duidelijk uitgelegd is).

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie bron voor nog meer psychologische en neurologische verklaringen van hoe een dejavu zou kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Deja vu... Omdat je er ooit eerder was... En waarom kunnen mensen zich nooit een dood herinneren, omdat je nooit dood bent geweest... Maar wel op die plek, want dat voel je wel en omdat je er dus echt ooit eerder bent geweest... Soms kom je ook mensen tegen die je onmiddellijk kent...

Heb je dan nog meer bewijs nodig van reïncarnatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een gebazel weer. Deja vu heeft een volkomen wetenschappelijke verklaring. Het komt doordat een waarneming niet goed wordt opgeslagen. Een fractie van een seconde later lees je die herinnering weer uit en omdat die herinnering wat vaag is krijgt die het label "lang geleden". Als die waarneming (als herinnering) in je bewustzijn aankomt denk je dus dat het lang geleden was, terwijl je het net voor het eerst waarneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MJN ieder heeft recht op zijn eigen mening..is het nodig dit zo neer te sabelen?
Xinix, ik ben het gedeeltelijk met mjn eens omdat er wetenschappelijke bewijzen zijn van een deja vu maar ook ik geloof dat die niet zomaar ontstaan en we een soort van herkenning meemaken op dat moment en dat die herkenning dan niets met het heden te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de andere kant, mag je aan 'meningen' best een kwalificatie hechten. Het verhaal van XiniX is geschikt voor een middeleeuws publiek. Er is zelfs geen begin geleverd van een bewijs voor reïncarnatie. Het is volkomen kletskoek. Ik was het niet van plan, maar toch een -1
Dit is waarschijnlijk een foutje in de hersenen.

Je neemt iets waar, dit word vervolgens verwerkt in je hersenen. Normaal gesproken besef je gelijk wat je waarneemt. Wanneer er iets fout gaat in de hersenen besef je pas -soms maar een seconde- later wat je ziet. Wanneer dit gebeurd besef je pas bij de tweede verwerking wat je ziet. Maar je hersenen hebben het al éénmaal eerder opgeslagen. Hierdoor denk je 'hé dit heb ik eerder gezien.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het mogelijk dat je , onbewust, via foto's en brochures een indruk hebt gekregen van dat land.
Het wordt ook wel eens uitgelegd als de woonplek uit je vorige leven, maar of dat waar is weet ik niet.
Ik geloof daar in ieder geval niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat vaak bij films, wwarvan ik het boek heb gelezen. Bijvoorbeel bij Startwares 4 herkende ik de film figuren volledig, terwijk ik die tentertijd nog nooit gezien had,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook. Ik was jaren geleden in oostenrijk en ik zag ook iets heel herkenbaars maar was nog nooit daar geweest. Ik zei al tegen mijn moeder dat ik het herkende, die zei zo iets al oja? ik zei ja van achteren komt er nu een witte mercedes aan gereden. Ik stond er met mijn rug heen en had me ook nog noiet omgedraaid. En idd er kwam een witte mercedes aan gereden. Toen keek ze me heel raar aan...