Is er een duidelijk verschil tussen een normale zeep en een anti-bacteriele zeep?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Als je het hebt over de antibacteriële zeep voor huishoudelijk gebruik, die je vindt bij supermarkten en drogist, dan is er bijzonder weinig verschil met gewone zeep. De bacteriedodende stoffen die daarin zitten, zijn ook veel lager gedoseerd dan in de speciale antibacteriële zepen die in ziekenhuizen worden gebruikt. Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen die thuis antibacteriële zeep gebruiken, niet minder bacteriën op hun handen hebben dan mensen die gewone handzeep gebruiken. Slechts in één studie bleek dat mensen die wassen met antibacteriële zeep iets minder bacteriën op hun handen hebben, maar in die studie lieten de onderzoekers hen vijf dagen achter elkaar achttien keer op een dag een halve minuut wassen met antibacteriële zeep. Dat heeft natuurlijk weinig overeenkomst met hoe we thuis onze handen wassen. (zie: http://www.nu.nl/gezondheid/2192066/antibacteriele-zeep-nutteloos.html)

Daarbij blijkt ook dat antibacteriële zeep wél de goede bacteriën doodt, en daarmee mogelijk onze weerstand zelfs verzwakt, terwijl het dus niet voldoende werkt om de slechte bacteriën te doden. Er wordt zelfs wel beweerd dat de resistentie tegen antibiotica door de toename van antibacteriële producten in de schappen toe kan nemen, maar daar is volgens mij nog niet echt serieus onderzoek naar gedaan.

Thuis antibacteriële zeep gebruiken is dus weinig zinvol, behalve - zoals ik in mijn vorige antwoord al schreef - als je hier een goede reden voor hebt. Als je bijvoorbeeld een paar keer per dag je blaas katheteriseert en je merkt dat je heel snel infecties krijgt, kan ik me voorstellen dat antibacteriële zeep of handenalcohol een meerwaarde kan hebben. Anders moet je er niet aan beginnen, en gewoon de antibacteriële zeep laten waar het hoort, namelijk in het ziekenhuis. En de antibacteriële zepen die ze daar gebruiken, hebben dus wél goede bacteriedodende eigenschappen, meer dan de gewone antibacteriële handzepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord! +

Andere antwoorden (1)

Anti bacteriele zeep is desinfecterend , normale zeep is dat niet. Altijd desinfecterende zeep gebruiken zorgt voor snellere verzwakking van de natuurlijke afweer van de huid. Niet te veel gebruiken dus.