hoe leer ik om niet altijd op te geven bij een tegenslag?

Toegevoegd na 1 minuut:
2 voorbeelden:
als ik op mijn gewicht probeer te letten en er valt iets tegen moet ik gewoon eten. Daarna geef ik altijd op na een eetaanval. Hoe los ik dit op?
Als ik studeer en het lukt niet geef ik altijd op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan heb je een gebrek aan doorzettingsvermogen.

Doorzettingsvermogen wil zeggen dat je krachtig vasthoudt aan een bepaald idee of actie. Je stopt pas als je je doel hebt bereikt. Tenzij dit redelijkerwijs niet haalbaar is.

Synoniemen voor doorzettingsvermogen zijn: vasthoudendheid, standvastigheid en vastberadenheid.

Tips om dat te trainen:

* Stel jezelf realistische doelen op korte termijn.
Als je 20 kg te zwaar bent, is dat een hele boel.
Maar je wilt niet 20 kg afvallen, je wilt 5 kg afvallen
in twee maanden.
Dat is al heel wat realistischer.
Gaat dat goed, dan heb je meer motivatie om door te zetten.

* Wat betreft studie: Zie het (!) voordat je het kan vasthouden. Met andere woorden visualiseer jouw ideale leven. Is dat ideale leven mogelijk zonder die studie?

* Blijf jezelf opladen! Lukt dat niet alleen, vraag daar dan hulp voor. Dat kan een echte training zijn, maar dat kan ook door familie en vrienden in te schakelen.
Deel jouw doelen met anderen en vraag of zij je willen steunen.

Voorbeeld:
http://rave.vrijvreemd.nl/2010/05/13/doorzettingsvermogen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hang een poster op: schrijf het op je spiegel:
"Ik hoef niet tot morgen te wachten om opnieuw te beginnen"
anneliez
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
ik noemde maar iets, schrijf het waar je het dagelijks ziet, agenda of bureaublad van pc
In feite zijn er 5 krachten in ons aan het werk die ons als mens doen 'groeien'.
De eerste kracht is het geloof in jezelf. Zonder dat zal elke ontwikkeling falen.
De tweede kracht is het durven beginnen. Elke reis begint met het maken van de eerste stap.
De derde kracht is het constructief omgaan met gemaakte fouten. Leren we niet van onze fouten dan blijven we ze maken.
De vierde kracht is het doorzetten na gemaakte fouten. Fouten maken is onvermijdelijk namelijk.
De vijfde kracht is het kunnen terugzien op dat wat WEL bereikt is. Genieten.

In feite heeft elk mens deze mogelijkheden in zich. Soms zijn ze wat weggezakt en kunnen ze door bewustwording opnieuw worden gestimuleerd.

Ook hier geldt: u hebt het inzicht, nu de volgende stap.