Word je verkouden van kou of vocht ?

Als je haren nat zijn na het zwemmen, mag je niet zomaar naar huis fietsen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hoewel blootstelling aan kou, tocht en vocht niet direct verkoudheid veroorzaakt, kan hierdoor wel uw weerstand verminderen, zodat het verkoudheidsvirus een kans krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en bondig...en correct.

Andere antwoorden (8)

Je word pas verkouden als je weerstand niet goed is..
Nat en kou heeft daar niks mee te maken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, want als je veel warmte verliest neemt daardoor je weerstand af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin MJN!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mjn heeft wel gelijk, hoor... Maar het is een virus dat je ziek maakt en de kans dat je ziek wordt neemt toe met de afname van de temperatuur... Je ademt elke dag wel virii (ja meervoud is virii) in, en je wordt er niet ziek van, maar als je temperatuur te ver daalt dan hang je...
Nee, je wordt niet verkouden door kou of vocht. Je wordt verkouden door een virus. Het zou wel kunnen dat je weerstand vermindert door de koude en dat je daardoor sneller een verkoudheid oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Pingpongchinees;

Natte haren voeren je lichaamswarmte veel sneller af dan droge, daardoor wordt er een grotere aanslag op je reserves en uieindelijk op je weerstand gepleegd waardoor je misschien iets sneller verkouden zou kunnen worden. Daar komt ook de naam 'verkoudheid' vandaan, maar met echte kou heeft het niets te doen. Anders zouden al die Russische ijsduikers toch ook continu lopen te snotteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je wel meer kans op hersenvliesontsteking of oorontsteking als je met nat haar naar buiten gaat. Tenminste, dat is de reden dat mijn moeder mij nooit met nat haar naar buiten liet gaan.

Maar verkouden? Nee, die kans is niet veel groter. Ligt gewoon aan je weerstand. Mijn weerstand is nooit optimaal, ben altijd (ja echt altijd!) verkouden en ik ben juist in deze periode van het jaar blij omdat ik dan helemaal niet verkouden ben.

Met dit weer is het trouwens ook niet prettig om met nat haar naar buiten te gaan hoor. Brrrrrrr veel te koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, je wordt daar niet verkouden van maar als je al wat "onder de leden hebt" dan kan dit het laatste zetje zijn om je ziek te maken.!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verkoudheid, ook wel rhinitis of acute coryza genoemd, wordt veroorzaakt door een virus. Koude, afkoeling of tocht veroorzaken dus geen verkoudheid, er is altijd een virus nodig. Het feit dat 'verkoudheden' vooral in de winter voorkomen, heeft waarschijnlijk zelfs niet met de temperatuur te maken, maar wel met het feit dat mensen meer binnen zitten en daardoor een groter risico lopen om besmet te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkoudheid is een verzamelbegrip. Verkoudheid kan door een virus worden veroorzaakt, maar verkoudheidsverschijnselen kunnen zich ook voor doen bij grote temperatuurschommelingen en langduriger allergieverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb mij laten vertellen dat als je verkouden word je een virus hebt opgelopen waar je verkouden van wordt en ook ja lage weerstand