Welk verschil is er tussen uva- en uvb-stralen ?Welke effecten hebben ze op onze huid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

UV-A licht heeft een golflengte van tussen de 315-400nm en is langgolvig. Daarmee het minst schadelijkste voor de mens. Omdat het minder ver doordringt in de huid.
UV-B licht heeft een minder lange golflengte. Namelijk tussen de 280-315nm. UV-B licht is een stuk schadelijker voor de mens. Omdat door zijn kortere golflengte, hij verder doordringt in de huid. Het positieve effect van UV-B licht is dat het, het lichaam stimuleert vitamine D aan te maken.
Je hebt ook nog UV-C licht deze heeft een korte golflengte van minder dan 280nm. UV-C licht zou het schadelijkste voor ons zijn. Maar gelukkig word UV-C licht geheel geabsorbeerd door de atmosferische ozonlaag.

De zon straalt UV-A, UV-B en UV-C –licht uit. Maar door de atmosfeer word veel van het UV-licht geabsorbeerd. De atmosferische ozonlaag zorgt ervoor dat 98,7% van al het UV-licht, UV-A licht is. Het overige UV-licht is UV-B licht, maar is in deze kleine hoeveelheid toch schadelijker dan UV-A licht. Omdat deze een kleinere golflengte heeft en dus dieper in het menselijk lichaam doordrinkt. Aan UV-C licht is echter nooit veel aandacht besteed omdat het geheel geabsorbeerd word door de atmosferische ozonlaag. Echter zijn er speciale lampen met UV-C licht voor desinfecteren van bijvoorbeeld water maar ook voor het dode van bacteriën. Waneer je aan dit licht word blootgesteld doordat het licht buiten zijn ingesloten ruimte ingeschakeld is. Heeft dit ernstige gevolgen omdat UV-C licht door zijn erg korte golflengte tot diep in de huid doordringt.

De effecten en de gevolgen van teveel straling op de huid en in de huidcellen. Door veel UV-straling kan de huid roodkleuren en verbranden. UV-B licht is in dit verband de meest schadelijke. UV-A licht heeft de zelfde effecten als UV-B licht maar in mindere maten. UV-C licht word gefilterd in de atmosfeer en komt hier niet voor. Elke keer als de huid verbrand, raken de huidcellen beschadigd door de UV-straling. Wanneer die huidcellen zich dan weer gaan delen en nog niet helemaal genezen zijn van de “klap” ontstaat er in die cellen een soort fout. Die fouten blijft in die huidcellen zitten en worden als maar weer door gekopieerd. Hoe meer van dat soort “fouten” er in de huidcellen zitten hoe groter de kans is dat je huidkanker krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel XiniX :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt to-the-point !
Wetenschappelijk doorgelicht en met de méér dan nodige vingerwijzing voor fervente zonnekloppers...

Andere antwoorden (4)

De intensiteit van het UV-licht in zonnestraling wordt uitgedrukt in de zogenoemde UV-index. Bij een hoge UV-index is meer UV-licht aanwezig dan bij een lage. Door een teveel aan UV kan de huid rood kleuren of verbranden, het kan zelfs huidkanker veroorzaken. UV-B licht is in dit verband het meest schadelijk. UV-A licht heeft dezelfde effecten als UV-B licht, maar in veel mindere mate. UV-C licht wordt door de atmosfeer gefilterd. Zonnebrandcrèmes of -lotions bevatten daarom chemische stoffen die bedoeld zijn om UV-B stralen te blokkeren; sommige bevatten ook stoffen die tegen UV-A licht beschermen. Vanuit medisch oogpunt is bestraling van de huid met ultraviolet licht een van de belangrijkste vermijdbare oorzaken van alle vormen huidkanker: melanoom, basaalcelcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom. Ook veroudert een aan veel UV blootgestelde huid veel sneller dan een niet blootgestelde, met dunner worden en rimpelvorming als gevolg. In de huid wekt UV echter wel de fabricage van vitamine D3 op, een onmisbaar vitamine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UVB-stralen zorgen voor de gebruinde huid, en veroorzaakt zonnebrand.
De korte golven van de UVB-stralen worden voor het grootste deel ondervangen door de ozonlaag. Echter het dunner worden van de ozonlaag in de afgelopen jaren, zorgt ervoor dat een groter hoeveelheid van de stralen het aardoppervlak bereikt. Krachtige UVB-straling veroorzaakt eerst de meest zichtbare beschermingsreactie van de huid. Het dringt door de bovenste lagen van de opperhuid en veroorzaakt snel de bruine kleur. Een bruin pigment(melanine) wordt door de pigmentcellen in de epidermis gevormd, en de hoornachtige cellaag hierboven kleurt donker. Als de dosis UVB-stralen te sterk is dan wordt de huid rood, met zonnebrand als gevolg, dit is een ernstig signaal afgegeven door de huidcellen. Nu is het aan de het reparatiesysteem van de cellen om de schade uit te wissen. Hoe vaker en intensiever de huid aan de zon wordt blootgesteld, hoe ernstiger de aangebrachte schade, en hoe hoger het risico dat de reparatieprocessen falen. Op de lange termijn kan dit leiden tot verandering van het genetisch materiaal, chronische huidschade en voorstadia van kanker of huidkanker zelf.

UVA-straling beschadigt diep in de huid
Natuurlijke UVA-stralen veroorzaken geen zonnebrand. De langegolf UVA-stralen echter dringen dieper door in de diepe huidlagen, en zorgen voor een diepe donkere kleur. Tegelijkertijd beschadigen ze het bindweefsel waardoor de huid zijn elasticiteit verliest – vroegtijdige veroudering en rimpels zijn het gevolg (Lichtbeschadiging). Nieuw wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat een grote concentratie van UVA-stralen bijdraagt tot het veroorzaken van kanker, en is dus ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor de stijging van de incidentie hiervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UVA is langgolvig UV licht , het best te vergelijken met "blacklight "die niet erg schadelijk is voor de huid maar ook weinig bijdraagt aan het maken van vit D. in de huid.
UVB is veel korter van golflengte en veroorzaakt schade en mutatie in de huid welke oa actinische keratose of erger
plaveiselcelcarcinoom kan veroorzaken.
Het bruint de huid en veroorzaakt erytheem en de aanmaak van melanine en vit. D
Met name deze UV straling komt nu in meerdere mate door de dunner wordende ozonlaag, die vooral op het zuidelijk halfrond voor grote problemen zorgt.
Het "zonaanbidden "is daarmee een gevaarlijke bezigheid geworden en is de zwaargebruinde blanke vrouw ook uit het modebeeld verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UV-A is ultraviolet licht met een golflengte tussen ca. 315 en 400 nm ("lange golven"). UV-B licht heeft een golflengte tussen ca. 280 en 315 nm.
UV-A licht heeft dezelfde effecten als UV-B licht, maar in veel mindere mate.