Hoe wordt een vette, glimmende huid veroorzaakt?

Mijn huid glimt praktisch de hele dag, en daar krijg ik ook een mooie dosis pukkels en mee-eters van. Ik zou graag weten welke hormonen in mijn eigen lichaam en welke factoren van buitenaf de talgkliertjes kunnen aanzetten tot het produceren van zoveel vet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Vette huid

Wat is een vette huid en hoe kun je deze reguleren?
Doordat testosteron de talgproductie verhoogt hebben mannen doorgaans een vettere huid dan vrouwen. Ondanks dat een vette huid doorgaans wordt ervaren als een probleemhuid, is dit vaak niet zo.
Een vette huid is namelijk van nature beter beschermd tegen schadelijke invloeden van buitenaf (luchtveront- reiniging, UV straling) en blijft langer mooi. Op een vette huid ontstaan minder snel rimpels!

Een vette huid herken je aan een glimmend laagje dat het oppervlak van de huid bedekt, zelfs als je je gezicht net gewassen hebt. Daarnaast heeft een vette huid doorgaans grove poriën en snel last van mee-eters en ontstekingen.
Een vette huid met bijbehorende puistjes en mee-eters is meestal genetisch bepaald en ook vaak het gevolg van een hormonale reactie of stress. Het eten van vette voeding heeft dus niet zo direct invloed op de conditie van je huid.
Echter, de conditie van je spijsvertering wel! Je lichaam verteert vet voedsel moeizamer waardoor de conditie van je huid negatief beïnvloed wordt. Het heeft dus niet zozeer te maken met wàt je eet, maar meer met de hoeveelheden die je ervan eet.

Zoals voor ieder huidtype geldt: behandel je huid nooit met agressieve producten (zoals zeep!), maar gebruik altijd een product dat het beschermlaagje en pH waarde van de huid niet aantast.

Dit laagje wordt door de huid aangemaakt om zich te beschermen tegen invloeden van buitenaf zoals huidbacteriën en milieuvervuiling. Een verkeerd reini- gingsproduct verwijdert onzuiverheden maar ook het beschermlaagje van de huid.
En dit is juist niet de bedoeling! Hierdoor wordt de talgproductie juist gestimuleerd met meer ontstekingen (puistjes) of een schrale huid tot gevolg. Heb je veel gezweet, bijvoorbeeld als je gesport hebt reinig je huid dan nogmaals. Op deze manier kun je puistjes voorkomen.

http://www.faroche.com/homme/index.php?page=3d

verder

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/98296-een-vette-huid-oorzaken-en-oplossingen.html

meer uitgebreid, maar mag niet worden gekopieerd en geplakt, van daar alleen de link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide antwoord! Ik had het al gezien, maar wilde steeds wachten tot ik op de computer zat in plaats van mobiel zodat ik het goed kon doorlezen. Maar elke keer op de computer vergeet je weer waar je eigenlijk mee bezig was, daarom duurde het zo lang. Nogmaals erg bedankt! :)