Welk kwaad kan het als er op de verpakking van een plastic doosje in heel kleine lettertjes staat: vermijd het opwarmen van vetrijke maaltijden?

komt er dan een stof in het plastic bakje vrij die giftig zou kunnen zijn oid? in de magnetron...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

In ieder geval is het risico van wegsmelten van het kunststof niet groter bij een vette maaltijd dan van een magere maaltijd.
De microgolven zorgen voor het opwarmen van het water in het product. Het vet wordt door contact met het water (of damp) verwarmd, niet rechtstreeks

Het échte probleem is dat vet kan dringen in de plastic, en dat heeft een ander gevolg:
Waar bijna niemand aan denkt is dat het blootstellen van kunststof aan hete vloeistoffen voor migratie van schadelijke stoffen uit de plastic kan zorgen.
Deze stoffen (chemicaliën zoals weekmakers, kleurstoffen, oplosmiddelen…) worden altijd gebruikt tijdens de vervaardiging van kunststof in de fabriek, en normaal gesproken, mits de gebruiksaanwijzing gevolgd wordt, is er geen gevaar van migratie.
Je hebt nu een doosje waarop staat dat je contact met heet, vet voedsel moet vermijden. Dat betekent dat het materiaal schadelijke stoffen kan afgeven onder die condities.
Met name weekmakers kunnen erg schadelijk zijn. Je hebt het waarschijnlijk vaak ervaren: je verwarm een vette maaltijd in de magnetron, en na afloop is het bakje gekleurd, en voelt het anders: stugger en minder flexibel. De verklaring? Het vet uit je maaltijd zit nu IN de plastic (vandaar de kleur), en de weekmakers UIT de plastic zitten nu in je maag (en straks in je bloed en de rest van je lichaam)
Eet smakelijk!! :-P

Ik voer zelf al jaren inspecties bij levensmiddelenbedrijven, en dit is een van de aspecten die vaak onderbelicht raken, en toch belangrijk zijn: of een materiaal van kunststof geschikt is voor het doel waarvoor het gebruikt wordt.

Maar dat weet jij ook voor de toekomst! Hete vloeistoffen (in het bijzonder vette, zure of alcoholhoudende vloeistoffen) en plastic voorwerpen kunnen voor problemen zorgen, en is dus beter om deze vloeistoffen in glas of metalen recipiënten op te slaan, op te warmen en te bewaren.

Zie de link op de site van de NVWA voor aanvullende info over weekmakers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe zit dat met magnetron-maaltijden? die geven vaak ook kleurstof af aan de plastic-verpakking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag Eleo! En wat was je vroeg wakker, zeg ;-) Het zit zo: magnetron maaltijden zitten in verpakkingen die vervaardigd zijn met een materiaal dat specifiek ontworpen is voor dat doel. Dat wil zeggen dat tijdens de verwarming kan een beetje van de kleurstoffen van het voedsel onvermijdelijk in het kunststof binnendringen en kleur afgeven (vet en vetoplosbare componenten), maar de kunststof zal geen stoffen aan het voedsel afgeven, of althans geen schadelijke stoffen, en sowieso binnen de wettelijke grenzen. Dit alles wordt uitvoerig getest door de fabrikanten van plastics. In de EU is er een behoorlijk pakket aan wetgeving (belangrijkste is de Richtlijn 1035/2004/EG) die regelt wat voor stoffen mag je gebruiken voor de fabricage van kunststof voor voedsel (je herkent deze materialen een het logo met een vorkje), de maximale hoeveelheden stoffen die afgegeven mogen worden, en heel belangrijk: onder welke condities. Er zijn materialen die geschikt zijn voor het verpakken van magere stoffen die nooit opgewarmd gaan worden, maar niet voor een vet product, of iets met alcohol, of zuur, of iets wat opgewarmd gaat worden.
Zelfs de manier waarop de materialen getest moeten worden is tot aan de kleinste detail wettelijk geregeld. Daarom kan het gevaarlijk zijn om potjes en doosjes van kunststof voor iets anders te gebruiken dan daar waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zeg, daar denk je niet zo snel aan als je een potje, verpakking oid wilt 'hergebruiken'. veel zit in plastic verpakt, een mooie, moderne, lichtgewicht oplossing.
ik vraag me nu ook het volgende af: veel zalven en smeersels voor onze huid zitten in tegenst tot vroeger ook in plastic tubes, potjes etc: dat wordt niet heel warm. maar wordt soms wel lang bewaard, zou een glazen potje of metalen tube -zoals in de apotheek nog veel gebruikt-, niet eigenlijk 'beter' zijn? zo hoorde ik ook dat je citroensap beter in een glazen fles dan in een plastic omhulling kunt kopen/gebruiken/bewaren. het zou de smaak en het bewaren ten goede komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, daar denkt inderdaad haast niemand aan.
Ik weet vanwege mijn werk en achtergrond hoe het zit, uiteraard hergebruik ik plastic potjes en doosjes, en ik heb ook heel veel tupperwares thuis, maar als ik iets wil opwarmen in de magnetron, dan doe ik het in een glazenschaal.
Tsja... dat moet je wel weten, en het is jammer dat zo weinig mensen hierop letten, want op de meeste doosjes en potjes zitten een hoop logo's waar haast niemand naar kijkt, of ze geschikt zijn voor voedsel, voor magnetron, vaatwasserbestendig, enz... Je extra vraag over zure dingen is ook terecht. Niet allen vet voedsel kan kunststof aantasten of stoffen laten afgeven. Zoals ik schreef, ook alcohol- of zuurhoudend voedsel kan dat effect hebben. Dat geldt dus uiteraard voor citroensap, maar ook voor augurken, zilveruitjes, chutneys...
In glazen potjes komt het gevaar van afgifte van schadelijke stoffen niet van het glas, maar van de deksels. De binnencoating van de deksels, en het zachte kunststofringetje (vaak rood van kleur) dat bedoeld is om de deksel hermetisch te laten sluiten. Dat materiaal kan soms een bron van ellende zijn als de fabrikant niet goed oplet wat voor inhoud in het potje zit. Niet alle deksels zijn geschikt voor alle soorten inhoud. Een potje van glas of metaal is ongetwijfeld "beter" dan plastic voor smeersels en crèmes, maar las je het goed bewaard en niet onder de zon laat liggen is er niets aan de hand. Als je goed oplet zie je dat ook voor smeersels een THT op zit. Dat is een afbeelding van een open potje met een tijd. Dat geeft aan hoe lang het product houdbaar is na opening. Er wordt op EU-niveau zwaar onderhandeld met de industrie over een échte THT voor cosmetica, want ook deze producten hebben een houdbaarheid: vetten worden ranzig, vitamines gaan verloren, enz. Zo ver is het nog niet, voorlopig alleen hoe lang goed blijft na openen, maar ja, als het eerst 4 jaar in een kast heeft gestaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... heb ik nu een plusje verdiend... ? ..... geintje....... daar gaat het mij echt niet om... (^_°)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal, en ja Gabi, je zou wel eens in aanmerking kunnen komen voor het beste antwoord als je zo doorgaat ;)
idd: de discussie van verloren inhoud enzo is duidelijk.
daarom alleen al is de juiste verpakking van belang. de etos en DA daar staan producten op de plank waarvan je niet weet hoe lang al. interessante discussie.
ik ruik er maar gewoon aan. en het 3 halen 2 betalen zegt wel iets over hoemen er slim zsm van af wil. gelukkig dat de magnetronmaaltijden zo streng gecontroleerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is idd vaak de reden achter de acties: oude voorraden opmaken, zeker wat betreft lang houdbare producten. Sorry voor de typfoutjes daarboven, trouwens... las=als ; bewaard=bewaart ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ook regelmatig last van de typefoutjes..
interessante link trouwens, die weekmakers weten wat.
bij veel staan we niet stil idd. ik kocht die schaaltjes en las toevallig alle kleine lettertjes ipv de verpakking meteen weg te gooien. wie leest dat normaliter nou? doosjes zijn doosjes en ieder weet hoe ze te gebruiken.
eigenlijk geldt hetzelfde qua lezen van medicijn-bijsluiters.
als je alles weet...

Andere antwoorden (2)

Het bakje zelf kan aangetast worden door het hete vet. Er kan dan een plasticsmaak aan het eten komen, echt niet lekker.
En als je het in een open bakje zou verhitten dan spettert de magnetron helemaal onder. Dus dat is ook niet aan te bevelen.
Beter kan je het in een glazen schaaltje met glazen deksel overdoen, en dan pas verhitten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je antwoord Amadea, zou het bakje ook kunnen smelten?
Amadea
11 jaar geleden
Waar het vet tegenaan spettert, daar kan het plastic even smelten. Je zou anders kunnen proberen er een laagje speciale magnetronfolie overheen te doen. Maar het overdoen in een glazen schaaltje zou ik aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het glas wordt niet warm hé in de magnetron, alleen het product...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb wel eens een plastic bakje met kippenvleugeltjes te lang in de magnetron gedaan, was het plastic helemaal om de kip heen gekrompen enne, kijk uit met dat glazen schaaltje: dat wordt ook heet, doordat het de warmte van je product overneemt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd, kwestie van handschoenen aan en met een tang werken.
Het is de temperatuur. Vet wordt veel heter dan water. En dat kan zelfs voor verbranding zorgen van bakje en product.