Hoe kun je je emoties beheersen?

Emoties kosten veel energie. Hoe kun je ze in het gewone leven van alle dag in goede banen leiden? Ik bedoel dan geen meditatie of yoga.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Door te oefenen en het te willen. Heel erg jammer vind ik het dat we in onze samenleving eigenlijk niet onze emoties mogen uiten. In sommige delen van de wereld is het heel normaal om te jammeren als er iets ergs gebeurt... Dat dit niet mag, en dat er van ons verwacht wordt dat we onze emoties beheersen, vind ik helemaal niet gezond eigenlijk. Kijk, een ambulancebroeder moet niet gaan staan meejanken met je, maar over het algemeen vind ik dat emoties niet beheerst moeten worden, maar dat ze beheerst toegelaten moeten worden. En dat is heel wat anders. Wat het meeste energie kost is de emoties "er-onder-houden". Laat ze een kwartiertje toe, en haal dan de teugels weer in. Op die manier raak je én de spanning kwijt van het feit dat je moest huilen, of boos zijn, én je beheerst je emoties vrij snel weer en veel gemakkelijker omdat de grootste druk er af is. Kortom, beheerst toelaten, en dan de teugels weer inhalen en jezelf toespreken met: "nu is het genoeg, later verder". :-))

Het vervelende met emoties is dat ze van diep van binne nkomen. Ze worden grotendeels gestuurd door je onbewustzijn (He, nu huil ik en ik wil helemaal niet huilen!). Dat maakt het sturen van je emoties lastig. Het belangrijkste wat je kan doen is natuurlijk training (De eerste keer dat je probeert niet boos te worden lukt het neit) en wel door: Elke keer als je in jezelf de irritatie / woede / verdriet voelt op borrelen, moet je dat bewust maken: In je hoofd: Hey, ik wordt boos. Waarom wordt ik boos? Wil ik boos worden? Door dat te doen, forceer je bij jezelf een moment rust, en een beetje afstand van de situatie, waardoor je meer controle krijgt. Succes!

Emoties vaak afhankelijk van wat er om je heen gebeurt, daarnaast tevens van je persoonlijkheid en je verleden. Met het beheersen van emoties moet je wel oppassen hoor, dat kan dan op een gegeven moment doorschieten. Bijvoorbeeld je probeert om de emotie verdriet te beheersen, je doet zo ontzettend je best, dat je vervolgens in staat bent om het te onderdrukken. Op een gegeven moment weet je dan niet meer waneer je een bepaalde emotie ervaar. Dan heb je die gevoelens als het ware afgevlakt. Je moet als eerste goed begrijpen welke emoties je ervaart, en de aanleiding ervan achterhalen. Als je bijvoorbeeld de emotie boosheid hebt, de aanleiding daarvan achterhalen, en de veranderingen in je lichaam goed observeren en ervaren, Wat wil je met deze emotie doen? In eerste instantie zou je bijvoorbeeld diegene die je boos had gemaakt, graag flink de waarheid vertellen, maar door jezelf als het ware te filteren (je gedachtens en gevoelens), handel je al op een andere wijze dan direct actie te ondernemen.

Door ze te erkennen. Erken wat je voelt en doe er iets mee, spreek het uit (hoe je je voelt). Als je zegt dat iets je boos maakt, ebt de boosheid al snel weg. Uit niet de gedachten die de emotie teweeg brengt, maar uit de gevoelens zelf. Op deze manier blijf je ook goed bij jezelf, en daardoor kunnen dingen goed uitgepraat worden, zijn anderen beter bereid te praten. Zo doe je echt wat met je emoties. Toegevoegd na 4 minuten: Net zoals we in de maatschappij alleen dingen kunnen beheersen/sturen die 'in the open' zijn. Alles wat je wegstopt, verbied of ontkent bevind zich buiten je invloed, en is zodoende niet te beheersen. Laat het niet 'ondergronds' gaan, dan lijken ze wel weg, maar daar kunnen emoties pas echt schade aanrichten.

Als je emoties voelt opkomen (boosheid, verdriet, angst, ...) moet je ze niet proberen met alle geweld weg te drukken, want alles waar je energie insteekt groeit en wordt sterker. Je kan proberen de opkomende gevoelens vast te stellen en te accepteren. Concentreer je vervolgens op waar je op dat moment mee bezig bent. Een boterham snijden (concentreer je op het snijvlak van het mes in de boterham), lopen (voel je voetzolen op de grond, de wind om je oren), op de pc typen (voel je vingers op de toetsen), koken (ruik de geuren van wat je aan het bereiden bent, voel de warmte van het vuur). enz. enz. Op die manier wordt je naar het "nu" getrokken en ebben de emoties over iets wat gebeurd is (verleden) of gaat gebeuren (toekomst) weg. Omdat je er geen aandacht aan schenkt, maar in het NU bent. Is moeilijk hoor ... maar oefening baart kunst.

Je kunt niet je emoties (leren) beheersen, wel het gedrag dat er uit voortvloeit, de wijze waarop en de mate waarin ze je handelen beïnvloeden. Elke dag aan het eind van de dag reflecteren op dag voorbije dag, de dag 'op een rijtje zetten', kan je helpen anders naar dingen te kijken. Als je anders naar dingen kijkt, veranderen ook je emoties daarover. Als het vooral om boosheid e.d. gaat: Minder (of geen) koffie, minder zout, minder vlees. Minder gif in je eten (biologisch). Of je legt je moeder eens uit wat er allemaal misging in je jeugd.

Emoties komen vaak op op momenten dat je ze niet kunt gebruiken. Veel mensen blijven dan in die emotie zitten en worden erdoor overspoeld. Als je op een ongewenst moment emotioneel wordt kun je het beste er afstand van nemen. Dat doe je door naar de situatie met jou en je emotie te kijken alsof je naar een film kijkt. Je zult merken dat je emotie op dat moment rustiger wordt. Als dat niet voldoende is kijk dan in gedachten naar jezelf die naar een film kijkt over je emotie, dan zit er nog een stap tussen. Succes.

Afleiding zoeken met poisitieve mensen om je heen waardoor je energie krijgt en sporten. Een flonke wandeling maken. Je kunt een moment van de dag zoeken om er over te praten met iemand die je vertouwd en een luisterend oor voor je heeft.

Draai het niet om, jij hebt geen controle over welke emotie dan ook, dus emoties beheersen jou en nooit niet andersom... Klopt emoties kosten heel veel energie, je krijgt er hoofdpijn van als je ze niet toelaat, en kost veel energie... Meditatie en Yoga gaat je ook niet helpen, tenzij jij 24/7 Meditatie en Yoga gaat doen, dat zal niet lukken, dus als je de Yoga-zaal uitloopt dan wordt je weer overvallen door emoties... Ik zal je iets verklappen... Weet je wel wat emoties zijn? En waarom dat jij steeds die emoties van stal haalt en ze in je beleving oproept?... Waarom doe je dat eigenlijk? En emoties MOETEN altijd voorrang hebben, wist je dat ook? Dat doe je om NIET te voelen... DAARMEE hoef je niet te voelen waar het werkelijk om draait... Stel je moeder overlijdt plotseling, hartaanval en ze is dood, zonder afscheid en alles... Wat ga je doen, huilen, dat is emotie... En waar ben je dan vervolgens mee bezig, met huilen en niet met andere zaken... Je bent in shock, en huilt alleen maar... Dus die emotie krijgt voorrang op alles... Dus je verzaakt te leven, het staat even stil, maar je huilt en huilt... Dat is emotie, en dan krijg je medicijnen, dan hoeft die emotie niet meer zo, want dan ben je door de medicijnen gedemobiliseerd... En na een tijdje durf je te voelen en taant die emotie, en dan pas kom je weer in actie... Je kon niet helemaal voelen wat de plotselinge dood van je moeder betekende, daarom werd je emotioneel... Dat is het doel van emotie, het verlegt even de focus van dat wat te heftig is naar dat wal je wel aankunt... Dus beheers nooit emoties, laat de emoties jou beheersen, en het leuke is, dat laatste is al waar, dus jij hoeft daarin niet te veranderen, want het is al zo...

Emoties beheersen moet vaak worden geoefend. Dat wil niet zeggen dat je ze moet wegdrukken. Alleen al de vraag aan je stellen: hoe zo ik het vinden als ik mijn uiting van emoties bij anderen terugzie? Het antwoord dat je zelf op deze vraag geeft is een goede leidraad hoe ermee om te gaan.

Een hele oude tip maar hij doet het nog steeds: diep inademen en tot tien tellen. En desnoods tot 20. Betracht ik vaak als ik weer eens dreig te ontploffen door het gedrag van mijn kinderen. Lukt niet altijd, zeker niet op bepaalde dagen van de maand. Voor gevoelens van angst die je in het dagelijks leven belemmeren (b.v. niet durven spreken in het openbaar) zijn allerlei truukjes aan te leren die vaak neerkomen op het koppelen van een positief gevoel en een positieve gedachte aan een fysieke ervaring. Dus: knijp in je oor als het goed gaat en denk bij jezelf: 'het gaat goed!' Na enkele keren is het knijpen in je oor alleen al genoeg om te zorgen dat je minder gespannen bent.

Emoties beheersen dat kun je leren. Maar je moet wel twee emoties onderscheiden. De persoonlijke. De werk/omgeving emoties. De eerste groep is moeilijk te beheersen en ook niet aan te raden, omdat het jezelf of naasten betreft waar iets mee gebeurd. De tweede groep kom je middels werk en/of verder van je afstaande groep tegen. Daar kun je in trainen, oftewel de emoties pas laten komen als er de ruimte voor is.

Emoties kun je naar buiten uit wel leren beheerzen maar van binnen niet . alleen als je er ontzettend vaak mee in aanraking komt dan kun je er in verloop van tijd beter mee omgaan.

Het woord "emotie" geeft al een beetje van de betekenis weer. Het is afgeleidt van het Latijnse woord voor beweging en heeft betrekking op alle dingen die ons "bewegen". Wij worden beheerst door emoties: De hersenen zijn al met de emotionele verwerking van een ervaring or prikkeling bezig lang voordat wij dit bewust merken. Een reden voor dit is dat de verwerking van externe prikkelingen als eerste geschiedt door het gedeelte van de hersenen dat zich met emoties bezighoudt. Later zijn wij in staat ook bepaalde "geselecteerde" emoties bewust waar te nemen. Dit betekent dat de dingen die wij bewust meemaken, emotioneel "voorbehandeld" zijn. Onze gedachten zijn niet alleen voorbehandeld, het is ook een slechts een selectie van een oneindigheid aan gedachten en emoties. Emoties werken dus ook selecterend: Alleen emoties en gedachten die voor het moment een bepaalde relevantie hebben, nemen we ook bewust waar. Ons bewustzijn loopt dus altijd achter de feiten aan. Het kan zich bij de gevormde emotie aansluiten of onze reactie vertragen door voor een andere dan de emotionele reactie te kiezen. Vanuit onze achtergrond en kultuur hebben we geleerd onze emoties te kontroleren en het verstand te gebruiken om ons gedrag te bepalen. Vanuit deze optiek kan dan ook gezegd worden dat onze ontwikkeling eigenlijk een "remmende" werking heeft. Emoties beheersen dus ons gedrag, lang voordat we dat ons bewust kunnen realiseren.

Bronnen:
http://www.dr-mueck.de/HM_Emotionskompeten...

Emoties moet je de ruimte geven om zich te uitten. Het probleem in de praktijk zijn de opgekropte emoties. Thuis in een privé situatie kun je woede, pijn, vreugde, verdriet verwerken, die je in het leven van elke dag niet kwijt kunt. Muziek kan een goede leidraad zijn voor verwerking van je emotie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100