Waarom willen sommige mensen altijd gelijk hebben ?

ik heb een kennis het is zo vervelend om met haar te praten maak niks uit waar je het over hebt ze wil altijd daar in gelijk hebben, en blijft ze door drammen er over zo irrt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Deze persoon is op het moment dat hij in twijfel getrokken word teleurgesteld in zich zelf. Zelf dacht hij altijd dat het altijd linksom was, en nu blijkt dat het rechtsom is. Men is gefrustreerd dat hij ongelijk blijkt te hebben, en geeft het niet toe. Men komt komt er liever zelf achter dat het anders is, als door iemand de les gelezen te worden. Maar veelal is het ook een vorm van arrogantie, ik ken ook zo iemand, en ja, dat is heeeeel iritant! Vaak stem je dan maar toe om van het gezeik af te zijn. Om zo iemand af te troeven kun je hem of haar ook per definitie gelijk geven, je zult zien dat ze dat niet leuk vinden omdat ze dan niet meer verder kunnnen gaan met het verdedigen van hun standpunt, er is immers geen discussie meer.

Dat is een karakter trekje van een mens. voor sommige mensen is het moeilijk om toe te geven.

1: ik HEB ALTIJD gelijk. 2: Mocht ik geen gelijk hebben, dan volgt 1.

Sommige mensen vinden gewoon dat zij alles weten en een ander niet. Ze zijn dus ook niet geinteresseerd in de mening van anderen. Betweters noem je dit soort mensen. Je merkt al gauw genoeg aan mensen als ze zo in elkaar steken. Ik neem dan graag enige afstand want ik heb niks met dit soort mensen. Maar om antwoord op je vraag te geven. Dit soort mensen is niet in staat om zich in te leven in de mening van andere mensen en staan daarom niet open voor discussie. Ze vinden de anderen al gauw dom of onwetend en niet waardig om mee te discusieren. Ik durf dit "contact-gestoordheid" te noemen.

Gelijk hebben wordt geassocieerd met winnen, en ongelijk hebben met verliezen. Dat is kort door de bocht, maar niettemin vaak het geval. Simpelweg omdat ze meer 'experimenteren'.

Onzekerheid en/of desinteresse!

Iedere mens leeft in zijn eigen wereld. Sommige willen niet dat die wereld veranderd. Ook niet dat ze anders moeten denken. Niet luisteren naar argumenten, wil zeggen dat die persoon bang is voor verandering. Dat zijn wereld, instelling, mentaliteit moet veranderen. Daar vecht hij tegen.

Ja, dat zit in sommige mensen gewoon. Het geeft ze misschien een goed gevoel als ze gelijk hebben. En als ze geen gelijk hebben voelen ze zich misschien beledigd en dat willen ze niet, dus houden ze vol dat ze gelijk hebben.

Pfff heel herkenbaar, zo'n vriendin heb ik dus ook. Ik ga met haar dus ook nooit een discussie aan want ze geeft totaal niet toe. Heeel irri!

Het is een zeer eigenwijze trek ! Egocentrisch vind ik het ook. Deze mensen zijn op zich zelf gericht ."Mijn wil is wet". Je kan eens vragen of ze ook eens naar jou mening wil luisteren . Ik vermoed dat ze dan even stil is....

Zij die geen gelijk hebben, willen (moeten) gelijk krijgen, zij die gelijk hebben kunnen zelfs een ander gelijk geven... Zij die gelijk hebben, malen niet om gelijk krijgen of gelijk hebben... Gelijk is evenwicht, gaan voor een compromis... Zo zei de niet echte moeder bij Salomon, ik neem genoegen met een halve baby... En de echte moeder zei, ik schenk de hele baby aan de onechte moeder...

Dit kan meerdere oorzaken hebben. Vaak is de onderliggende oorzaak een gevoel van onzekerheid of minderwaardigheid, deze mensen hebben het gevoel dat ze weinig meer waard zijn als ze een ander gelijk moeten geven. Zij denken dan dat hun mening niet meetelt. Dit wordt dan weer versterkt door een "zie je wel...." gevoel. Vaak is het ook een onvermogen om je in te kunnen leven in een ander. Bijvoorbeeld mensen met (een vorm van) autisme hebben dit heel sterk. Mijn zoon heeft syndroom van Asperger, en ook hij wil altijd gelijk hebben. Hij wordt soms zelfs panisch als dat niet zo is. Dit komt omdat de wereld voor hem overzichtelijk is als het voor hem "klopt". Hij is dan niet in staat te zien dat een ander misschien gelijk heeft en hij niet, want dan is hij zijn overzicht kwijt.

Zo lang zij de ruimte krijgt om dit gedrag te vertonen zal ze hiermee doorgaan. De eerste de beste die zo verstandig is om te zeggen: "ik stop met dit gesprek want je wil alleen maar horen wat jezelf zegt" zal haar de ogen/oren kunnen openen. Vaak moet deze zin herhaald worden om succes te hebben. Mogelijk ook in het verdere gesprek wat hieruit voortkomt aangeven dat je het bezoek gaat beperken omdat je er geen plezier aan beleeft.

volgens mij leeft ze in een eigen wereldje ze zal overtuigd zijn van haar gelijke ze geloofd in haar eigen gelijke heel vervelend ik zou niet met zo iemand overweg kunnen je ongelijke mag je ook eens toegeven anders houd het op dat is zinloos tijdverlies me ophouden met zinloze discussie's

bij mijn moeder komt ook zo beterweter ! altijd alles beter dan een ander weten ! heel erg ititant vind ik dat persoon ..ergens maakt hij zich belachelijk wand de man kan niets weet niets maar doet wel zo !

Omdat ze te weinig zelfvetrouwen heeft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100