Verkeerd geneesmiddel gegeven in de spoedafdeling. Word ik ziek?

Ik ging naar de spoedeisende hulpafdeling om mijn angstgeneesmiddel voorgeschreven te krijgen. Het middel heet hydrOXYzine HCL. Maar ik kreeg daar in de plaats voor hydrALYzine HCL, een anti-bloeddruk (bloeddruk verlagend) geneesmiddel. Nu willen ze me hier een tijdje lang observeren in de patientenkamer. Is dit gevaarlijk, word ik ziek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow! Das schrikken
Ik hoop dat alles goed gaat
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raar van et ziekenhuis, dat horen ze toch dubbel te checken.
Hoezo ga je daar trouwens voor naar de SEH? Had je thuis geen medicatie of recept meer ofzo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn herhalingsrecept was opgeraakt en ik werd afgewezen door mijn praktijk omdat ze vol waren. Lang verhaal, liever houd ik dat voor meelf. En dank aan channeke voor haar gelukswens. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En, hoe is het afgelopen?

Antwoorden (2)

Mocht je er lage bloeddruk van krijgen, dan is dat niet gevaarlijk. Lage bloeddruk is altijd beter dan hoge bloeddruk.
Het is goed als ze hun eigen fouten mooi en voor de patiënt correct afhandelen. Ik zou me verder maar geen zorgen maken.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik las op een geneesmiddelen site dat het geneesmiddel niet voor iedereen is en in sommige patienten zenuwschade kan veroorzaken.
Ivana
11 jaar geleden
Dat geldt waarschijnlijk voor langdurig gebruik. Ze houden je daar om alle risico's uit te sluiten. Komt allemaal goed hoor!
Ze willen je juist in de gaten houden om te voorkomen dat je je beroerd gaat voelen. Dit middel kan vooral klachten geven als duizeligheid, hoofpijn of een licht gevoel in het hoofd. Door bijvoorbeeld te gaan liggen of je kuitspieren flink aan te spannen kun je dit tegengaan. Ze houden waarschijnlijk je bloeddruk goed in de gaten, zodat ze als het echt nodig is bijvoorbeeld extra vocht kunnen toedienen.

Daarnaast kan het zijn dat je door dit middel een erg snelle hartslag krijgt. Vooral als je al last hebt van angsten, moet je er goed op letten dat je weet dat dit komt door het middel, en dat je jezelf niet al te veel op laat jagen daardoor. Als je hartslag te snel wordt, zullen ze je waarschijnlijk een bètablokker geven zodat je hartslag weer daalt. Dat wordt bij dit middel veel gedaan, ook bij mensen die het gewoon gebruiken voor een hoge bloeddruk.

Na twee uur zal het middel z'n maximale werking hebben bereikt, en zul je dit effect het meeste merken. Als je binnen drie uur geen rare klachten hebt gehad, zullen ze je waarschijnlijk gewoon naar huis laten gaan. Het middel is dan nog niet volledig uitgewerkt, maar na die twee uur wordt de werking alleen maar minder; niet meer. Na een dag zul je het effect niet of nauwelijks meer merken.

Ik weet niet waar de spoed vandaan komt voor een angstdempend middel, maar zeker als je de neiging hebt om angstig te zijn, denk ik dat het goed is als je de SEH-medewerkers om goede uitleg vraagt, zodat jij wat geruster kunt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Mijn hartslag is indd licht torgenomen met 3 a 4 extrak kloppen per min. Dit heb ik aangekaart ong 10 min geleden net 2 min geleden is hij weer gedaald. Toen ik ER binnenkwam 112 p/m en dan 117 p/m en nu 103.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn hele kleine verschillen hoor, ik betwijfel eigenlijk dat dat zou komen door dat middel. Je hoeft maar even heen en weer te lopen, je ergens druk om te maken of een paar keer flink te zuchten om die toename van 5 slagen per minuut (of nog meer) te bereiken. Lijkt me niet zorgelijk. Maar ze houden het blijkbaar in de gaten, dat is het belangrijkste. Hoe lang is het geleden dat je het middel hebt genomen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rond 7.10 uur s'avonds. Maar ik heb een geschiedenis van palpitaties (tachychardia) al sinds mijn kinderjaren. Daarom ben ik nerveus. En ik voel mijn hart 'vreemd' kloppen, niet per hoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat je extra nerveus bent als je eerder last hebt gehad van hartkloppingen, maar waarom zou je bang zijn? Je zit op de spoedeisende hulp afdeling van een ziekenhuis nota bene. Als er één plek is waar je veilig bent, dan is het daar wel. Mocht je inderdaad een te snelle hartslag krijgen, dan is daar iets aan te doen. Je hebt artsen om je heen die precies weten wat ze moeten doen, want zelfs als ze het niet wisten, hebben ze intussen natuurlijk allang alles opgezocht wat er over dit middel te weten valt: een tweede fout willen ze immers niet nog een keer maken. De cardioloog is letterlijk één telefoontje verderop. Ze houden je hartslag en bloeddruk in de gaten, en mocht jij je zelf niet prettig gaan voelen, dan druk je op de bel. Wat kan er gebeuren?? En nogmaals: als je bang bent, waarschuw dan even de verpleegkundige die voor je zorgt. Die kan precies uitleggen hoe en wat, kan extra controles uitvoeren van je vitale lichaamsfuncties, en indien nodig de arts erbij halen voor verder onderzoek of voor extra uitleg.