Verkeerd geneesmiddel gegeven in de spoedafdeling. Word ik ziek?

Ik ging naar de spoedeisende hulpafdeling om mijn angstgeneesmiddel voorgeschreven te krijgen. Het middel heet hydrOXYzine HCL. Maar ik kreeg daar in de plaats voor hydrALYzine HCL, een anti-bloeddruk (bloeddruk verlagend) geneesmiddel. Nu willen ze me hier een tijdje lang observeren in de patientenkamer. Is dit gevaarlijk, word ik ziek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mocht je er lage bloeddruk van krijgen, dan is dat niet gevaarlijk. Lage bloeddruk is altijd beter dan hoge bloeddruk. Het is goed als ze hun eigen fouten mooi en voor de patiënt correct afhandelen. Ik zou me verder maar geen zorgen maken.

Ze willen je juist in de gaten houden om te voorkomen dat je je beroerd gaat voelen. Dit middel kan vooral klachten geven als duizeligheid, hoofpijn of een licht gevoel in het hoofd. Door bijvoorbeeld te gaan liggen of je kuitspieren flink aan te spannen kun je dit tegengaan. Ze houden waarschijnlijk je bloeddruk goed in de gaten, zodat ze als het echt nodig is bijvoorbeeld extra vocht kunnen toedienen. Daarnaast kan het zijn dat je door dit middel een erg snelle hartslag krijgt. Vooral als je al last hebt van angsten, moet je er goed op letten dat je weet dat dit komt door het middel, en dat je jezelf niet al te veel op laat jagen daardoor. Als je hartslag te snel wordt, zullen ze je waarschijnlijk een bètablokker geven zodat je hartslag weer daalt. Dat wordt bij dit middel veel gedaan, ook bij mensen die het gewoon gebruiken voor een hoge bloeddruk. Na twee uur zal het middel z'n maximale werking hebben bereikt, en zul je dit effect het meeste merken. Als je binnen drie uur geen rare klachten hebt gehad, zullen ze je waarschijnlijk gewoon naar huis laten gaan. Het middel is dan nog niet volledig uitgewerkt, maar na die twee uur wordt de werking alleen maar minder; niet meer. Na een dag zul je het effect niet of nauwelijks meer merken. Ik weet niet waar de spoed vandaan komt voor een angstdempend middel, maar zeker als je de neiging hebt om angstig te zijn, denk ik dat het goed is als je de SEH-medewerkers om goede uitleg vraagt, zodat jij wat geruster kunt zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100