Hoe lang duurt het voordat de jodium van je buik is na een operatie?

Ik heb gister een buik operatie gehad en het lijkt (naast de wonden) wel of ik door een vrachtwagen ben overreden. Gaat dit er af met douchen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.8K

Antwoorden (2)

ja, jodium geeft een gelige bruine kleur.
dat is niet blijven, na een keer douchen/washandje eroverheen is het weg.

Wat VEEL belangrijker is is de vraag of je met die verse wond mag douchen. in de meeste gevallen moet je een verse operatie wond droog houden.

Maar ik ben geen medicus en dus is het beste om contact op te nemen met je huisarts.
(vraag hem dan gelijk na hoeveel dagen je mag douchen waarbij je wond word blootgesteld aan water).

Toegevoegd na 15 minuten:
trouwens roze kan ook duiden op dat het geneest.
als je een wond hebt dan is de nieuwe huid op de wond en direct naast de wond roze, zeg maar babyhuid kleur.
dat is normaal wond herstel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is roze.
Ik mag vanaf morgen weer douchen, met de pleisters nog op, dan weer nieuwe er op en donderdag na het douchen mag ik ze aflaten. Gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodium laat in ieder geval geen blijvende vlekken achter.
enige verkleuring rondom de wond kan ook door de operatie komen dat de huid rondom geirriteerd is en moet herstellen. Het is vaak niet iets waar je je zorgen om moet maken.
Met douchen/wassen zou ik de eerste tijd wel zorgen dat je de wond en directe omgeving niet teveel aanraakt of nat maakt en wacht totdat de wond helemaal dicht is. Maar zoals gezegd ik ben geen arts en basseer me op algemene kennis en veel eigen ervaring ;).
Als er echt iets is moet je altijd contact met een arts opnemen en nooit op internet af gaan.
De huid bestaat uit verschillende lagen die elk hun eigen functie hebben. De buitenste sterft elke paar dagen af en de daaronder gelegen huid muteert naar de 'nieuwe' bovenlaag en zo verder. Dit proces neemt ongeveer een maand in beslag.

De kleuring van de huid door jodium is het intrekken van de stof in de bovenste laag van de opperhuid. Omdat jodium een kleurstof is zal deze niet eenvoudig door wassen te verwijderen zijn. Daar staat tegenover dat het maar kort duurt voordat de buitenste cellen loslaten.