Heb je recht op een uitkering als je zwanger bent 14 weken en veel ziek bent en ook psygisch in de war bent?

Hey ik ben psygisch door de war door meerdere redenen ik mag binnekort weer terug op gesprek bij psygiater. ik ben nu werkeloos. en ben nu 14 weken zwanger en bijna elke dag miselijk overgeven duizelig noem maar op mijn vraag is heb ik recht op een uitkering en wat voor soort en wat bedraagt de uitkering?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je werkloos bent, heb je recht op een uitkering. Maar volgens mij alleen als je ontslagen bent, niet als je zelf ontslag heb genomen. Er zijn ook 'regels' voor als je uitkering aanvraagt, maar die worden dan uitgelegd. Ik geloof dat de uitkering 70% is van je laatst verdiende salaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen in Nederland heeft recht op een bestaansminimum. De hoogte is mede afhankelijk van hoe je woont en bij wie.
Ik zou je aanraden contact op te nemen met het maatsch. werk in je woonplaats om een en ander voor je uit te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jou psychische problemen onder een normaal leven leiden kan je een uitkering krijgen los van of je ontslagen bent of niet. Dan worden er wel bepaalde afspraken gemaakt om deze problemen aan te pakken of eventueel aantal uren in de week vrijwilligerswerk te doen. Volgens mij als je bevallen bent heb je recht op meer geld dan dat je nu zou krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nu in de WW zit, kun je je gewoon ziekmelden bij het UWV (zie eerste bron). Je móet je zelfs ziekmelden als je niet in staat bent om te werken, anders zou je niet voldoen aan je informatieplicht. De eerste 13 weken blijft dan je WW-uitkering doorlopen. Als je langer dan 13 weken ziek bent, val je onder de ziektewet. Je krijgt wél al direct vanaf het begin (dus ook in de eerste 13 weken) begeleiding van een arts van de afdeling ziektewet.

Als je nu een Bijstandsuitkering hebt, kun je eventueel een (tijdelijke) ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht. Maak dan een afspraak bij je klantmanager, die zal de mogelijkheden met je bespreken. Vanuit de Bijstand is er soms ook - hoewel dat wat beperkt is - begeleiding mogelijk bij ziekte en reïntegratie. Als je echt voorlopig niet in staat bent om te werken, kan je klantmanager je door een arts laten beoordelen, of zelf een voorlopige ontheffing van de arbeidsplicht toekennen.

Als je op dit moment geen uitkering hebt, omdat je bijvoorbeeld zelf ontslag hebt genomen, of omdat je geen recht hebt op een Bijstandsuitkering omdat je een partner hebt met een voldoende inkomen, dan verandert het feit dat je ziek bent niets aan je recht op een uitkering. Als je dus nu nergens recht op hebt omdat je werkloos bent, zul je niet ineens recht krijgen op een uitkering omdat je ziek bent.

De enige uitzondering op dat laatste punt is als je in aanmerking zou komen voor een Wajong-uitkering, dat is een uitkering voor jonggehandicapten. Daar kun je voor in aanmerking komen als je voor je 18e al arbeidsongeschikt was, of als je tijdens je studie arbeidsongeschikt wordt en je dan nog geen 30 bent. Wajong is er wel alleen voor langdurige ziekte en arbeidsongeschiktheid. Er is een wachttijd van een jaar vanaf het moment dat je ziek werd voordat je de uitkering kunt krijgen, en het wordt ook alleen toegekend als de verwachting is dat je niet binnen een jaar zult herstellen. Ik weet niet hoe ernstig of hoe langdurig jouw psychische problemen zijn en hoe oud je bent of wanneer je klachten zijn begonnen, dus kan dit niet beoordelen. In de tweede bron vind je meer informatie over de Wajong. Als je hiervoor in aanmerking denkt te komen, moet je dit zelf aanvragen bij het UWV.