Asbest ingeademd! HELP, heb ik nu grote kans op longproblemen?

Ik maak me heel erg ongerust. Ik ben met mijn vader aan het klussen in een huis. Op het dak van de schuur liggen grijze asbest platen. Nu heeft laatst een schilder op dat dak gestaan en is een plaat gebroken. Mijn vader besloot daarom om de plaat zelf te verwijderen! Het had de avond ervoor geregend dus hij zij dat het geen kwaad kon. Samen met mijn broer hebben ze het eraf gehaald en in een zak gestopt die je bij de gemeente kan halen (er staat asbest op). Ik was binnen aan het schilderen. Komt mijn vader opeens met zo een stuk asbest aanzetten van 15 bij 10 cm. Hij vond het leuk om mij te laten zien hoe dat materiaal er wel niet uit ziet! Dit heeft hij dus gewoon een halve meter onder mijn gezicht gehouden!!! Dit stuk was dus al een tijdje geleden van de plaat afgebroken maar alsnog!! Hij heeft het mee naar binnen genomen en in de kamer waar ik stond te schilderen kon niet eens geventileerd worden dus ik ben zo bang dat ik nu asbest heb ingeademd! Ik heb uren in die kamer gewerkt! Daarnaast hebben ze die zak met asbest in de tuin gelegd. Ze hebben het dichtgeplakt maar moeten het nog naar de afvalverwerking brengen! Dus elke keer als we buiten pauzeren zit ik een halve meter van die zak vandaan!!
Dit is dinsdag voorgevallen maar zowel donderdag als vrijdag heb ik nog in dat huis+tuin gezeten. Nu heb ik de afgelopen dagen een drukkend gevoel op mijn borst en moet ik steeds hoesten. Ik ben dan ook heel bang dat dit door de asbest komt. Loop ik gezondheidsrisico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.9K

Antwoorden (7)

Nee, je kans op longproblemen is NIET groter geworden.
Asbest is alleen schadelijk voor je longen als je er dagelijks in grote hoeveelheden aan bent blootgesteld, zoals de asbestsaneerders en degenen die vroeger in asbestmijnen hebben gewerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij, ik en iedereen worden dagelijks blootgesteld aan schadelijke stoffen, dus ook asbest en zolang blootstelling onder een bepaalde grens is, is het niet schadelijk.
Dus ook al liet je vader het asbest niet zien, je was al blootgesteld aan asbest en zolang het daarbij blijft, is de kans echt niet groter geworden.
En die druk op borst is denk alleen de spanning die je nu ondervindt, omdat er nu in de media er heel veel aandacht aan heeft besteed hoe schadelijk het asbest KAN zijn.
Nee hoor, die druk op je borst zijn gewoon zenuwen.
Net zoals je niet ineens longkaner krijgt als je een keer naast een roker zit, krijg je echt geen asbestlongen van 1 keer contact.
Dus rustig doorademen, en je niet druk maken
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt met een gerust hart op die zak gaan zitten bij wijze van spreke. Zolang er geen grote scheuren in zitten tenminste.
Als mensen van de eerste de beste asbesthoudende golfplaat waar ze binnen een meter vandaan geweest zijn acute longkanker zouden krijgen waren er weinig 40+ mannen meer in nederland :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zo ongerust bent over dat asbest kan je toch ook tegen je vader zeggen dat je niet meer komt helpen, totdat die zak naar de gemeente is gebracht?
Nee, de kans is vrij klein dat je er een gezondheidsprobleem van over houd. Als je je echt zorgen maakt en/of het hoesten en het drukkende gevoel erger word kun je beter toch nog naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Longziekten door asbest treden pas op na een jaar of twintig of langer en dan nog alleen als je er dagelijks mee in contact bent geweest. Dus dat drukkend gevoel op de borst is gewoon de zenuwen. Niets aan de hand. Echt niet.

Mijn oma had vroeger altijd een asbest plaatje op de kachel en daar stond dan een theepot op. Als zo'n plaatje na vele jaren trouwe dienst uit elkaar viel, mocht ik het in de vuilnisbak doen en dan maakte ik het lekker stuk. Nu ben ik 70, na 60 jaar dus niets aan de hand. In mijn huis zitten afvoer/ventilatiebuizen met asbest bekleed. Totaal onschuldig.

De huidige toestanden worden vreselijk opgeklopt, massahysterie. Mensen met sirenes uit hun huis jagen, gewoonweg belachelijk en diep treurig want menigeen neemt het uit onwetendheid serieus. Laat je niet gek maken. Niets aan de hand. En nogmaals: asbestose krijg je niet binnen 24 uur maar op zijn vroegst na 24 jaar en in jouw geval beslist helemaal niet. Ik zou maar voorzichtig zijn in het verkeer, dat is de grootste killer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je grijze golfplaten bedoelt: dit is asbestcement en geen zuiver asbest. De vezels zitten gebonden in het materiaal en kunnen daardoor zo goed als niet ontsnappen. Asbestcement mag men zelfs (in beperkte mate) met traagdraaiend gereedschap bewerken. Het risico dat je gelopen hebt is dus bijna nul.
Gezondheidsproblemen van asbest komen ook pas na tientallen jaren naar boven dus er iets merken op zo'n korte termijn kan niet.
En tot slot nog een filosofische bedenking: stel dat je asbest binnengekregen hebt (wat dus zeker niet het geval is), het heeft geen zin om je hier druk over te maken want je kan er toch niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Asbest is geen fijn spul en je moet er niet in zagen of boren, maar de korte tijd dat jij eraan blootgesteld bent is geen enkel probleem. Vroegen zat er in de remvoeringen van auto's ook asbest. Iedere keer als je voorganger op de rem ging, kreeg de achterligger een wolk asbest binnen.

Het is goed om er zorgvuldig mee om te gaan, in dat verband kan je vader nog wel iets leren denk ik. Maar het gezondheidsrisico voor jou is vrijwel nul.

Grijze asbest is de minder gevaarlijke soort, er is ook blauwe asbest en dat is veel gevaarlijker troep.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de volledigheid: in die dakplaten zit dus grijze (of witte) asbest en daarvan zijn de risico's als je er een beetje rustig mee omgaat zeer beperkt.
Toen ik 34 jaar oud was, werkte ik ook met asbest, veel bloembakken bestonden toen uit asbestcement.
Op het bedrijf waar ik toen werkte, kwamen een keer 500 van die bloembakken binnen.
Ik zat na afloop onder het grijze stof van deze bakken.
Wisten wij veel.
Nu ben ik bijna 70 en heb nog steeds prima longen.
Dus dat hele kleine beetje dat jij mogelijk heb ingeademd, kan geen kanker bij jou veroorzaken.
Wel als je gaat slijpen en zagen in dat spul en je zou dat iedere dag zo doen, dan is er een kans.
Klachten komen vaak pas na 30 jaar, dus dat hoesten van jou en dat drukkende gevoel komt niet van het asbest.

Mogelijk heb je problemen van het schuren en schilderen, indien je niet ,met watergedragen verf schildert, maar met verf die je met terpentine verdunt.
Deze verf veroorzaakt, behoorlijk giftige stoffen tijdens het drogen!!
Heel goed ventileren, met e.v.t. een ventilator bij een open raam zetten is sterk aan te bevelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1