Rode bloedcellen hebben een groot oppervlak om in de longen zuurstof op te nemen, maar ze zijn ook zo elastisch dat ze door de kleinste bloedvaatjes heen kunnen. De rode bloedcellen staan de zuurstofmoleculen pas weer af in de organen en weefsels. Daar wordt het zuurstof geruild tegen koolstofdioxide, een afvalproduct van de cellen in de organen en weefsels. De rode bloedcellen transporteren het koolstofdioxide mee terug naar de longen, waar het vervolgens door uitademen het lichaam verlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Rode bloed lichaampjes worden aangemaakt in het beenmerg en de milt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt door het lichaam aangemaakt en weer afgebroken. Het is een stamcel in het beenmerg die begint te delen. Dat proces heeft een boel moeilijke woorden en staat mooi verwoord in: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_bloedcel
Een rode bloedcel heeft trouwens een levensduur van 120 dagen en wordt daarna afgebroken en vervangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet de erythropoëse.
Op wiki staat een vrij duidelijke uitleg hoe dit werkt.
Mocht het dan niet helemaal duidelijk zijn... Kan je altijd meer info vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De plaats waar rode bloedcellen gemaakt worden is in het beenmerg. De aanmaak van rode bloedcellen wordt geregeld door erytropoëtine, een hormoon dat in de nieren wordt aangemaakt. Als er een tekort aan rode bloedcellen ontstaat, gaan de nieren meer erytropoëtine produceren. Dit zorgt dan voor de aanmaak van extra rode bloedcellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rode bloedcellen of erytrocyten zijn cellen die verantwoordelijk zijn voor het zuurstof- en koolstofdioxidetransport tussen de longen en de andere weefsels in het lichaam. Binnen de bloedbaan wordt 10-20 % van de rode bloedcellen afgebroken en daarbuiten 80-90% in vooral de milt, maar ook in de lever, botten en centraal zenuwstelsel. Het vrijkomende ijzer wordt voor het grootste deel gebonden aan de eiwitten ferritine en hemosiderine voor hernieuwd gebruik.

Toegevoegd na 24 seconden:
geplakt wikipedia