Waarom krijg je stroom als het vriest?

Toegevoegd na 3 minuten:
Yep mmm, ik bedoel idd als je dingen aanraakt als sentitische kleding e.d :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, bedoelde je een schok...

Het beste antwoord

Ik krijg ook stroom als 't niet vriest, hoor... Zo lang ik mijn electriciteitsrekening maar betaal.

Toegevoegd na 20 uur:
Ah, bedoelde je 't zo...
Dan denk ik: bij koude lucht zitten er minder (vocht)deeltjes in de lucht. Omdat er minder deeltjes in de lucht zitten, worden electronen minder gauw afgevoerd (omdat de kans dat ze getransporteerd worden door (vocht)deeltjes dan dus minder is. Het gevolg is dat de electronen zich meer ophopen, lokaal gezien. Dan krijg je hogere spanningsverschillen. Bij hele kleine spanningsverschillen merk je 't niet als de vonk (de bundel electronen) overspringt (dat wil niet zeggen dat er in _totaal_ gezien niet evenveel transport van electronen is; alleen is de hoeveelheid electronen per keer veel minder).
Bij grotere spanningsverschillen merk je de vonk wel, omdat 't dus om grotere hoeveelheden electronen gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan ben jij een opgeladen/opgewekt persoon.
maar wind je niet teveel op zonder ontlading.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u.

Andere antwoorden (7)

Ha, die Platje;

Als het flink vriest is de lucht een stuk droger en daardoor wordt het opwekken van statische elektriciteit een stuk makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een trui van kunststofvezels bij droog weer uittrekt, is de lading vaak zo sterk dat er vonken overspringen naar je hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De droogte maakt van lucht een diëlectricum, het isoleert heel goed, dus dan krijg je knettertjes, vonkjes, het zijn kleine bliksems...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door de droge en lage relatieve luchtvochtigheid
krijgen sommige stoffen. middels wrijving de kans tot electrisch opladen ,trek je wollen trui maar in het donker uit dan kan je de knettertjes zien .
het ontladen gebeurt als je iets of iemand anders aanraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ontstaat doordat je een flinke lading statische elektriciteit bij je hebt. Normaalgesproken stroomt die zonder problemen de aarde in. Als je echter kleding draagt van een materiaal dat bij wrijving zo'n soort elektrische lading opwekt - en dat zijn met name kunststoffen - en als je daarnaast schoenen draagt waarvan de zolen de statische lading slecht geleiden, dan blijf je die elektrische lading bij jou houden tot je een metalen voorwerp aanraakt, bijv. de handle van een autoportier. Dan krijgt de elektriciteit de gelegenheid om zich te ontladen en jij voelt dat als een schok.

Droge lucht levert een belangrijke bijdrage aan het feit dat we de opgebouwde elektrostatische lading niet kunnen "lossen". Daarom komt dit verschijnsel vaker in de winter voor, als de verwarming aan is. Een bakje water aan de radiator hangen helpt de lucht vochtiger te houden.
Als je schoenen aan hebt met zolen van een slecht geleidend materiaal, zoals rubber, of kunststof, en je loopt op een synthetisch tapijt of een vloer met een rubberen onderlaag, dan heb je de ideale omstandigheden voor een schok gecreëerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vocht is uit de lucht gevroren en neergeslagen.
Binnen is het weliswaar warn maar de luchtcirculatie zorgt ervoor dat ook daar de lucht haast vrij wordt van waterdamp.
Alles wat statisch kan worden, wordt dat bij vochtige omstandigheden in mindere maten omdat electrostatische
lading dan steeds langzaam afvloeit.
Dat kun je met droge lucht vergeten, als twee verschillende stoffen met elkaar in aanraking komen en daarna weer gescheiden worden ontstaat ladingverschil die door de lucht niet meer ontladen wordt.
Op den duur bouwt vrijwel alles lading op, de spanning kan daarbij eenvoudig waarden van meer dan 10 000Volt bereiken.
Omdat de lading zelf maar klein is, blijven de stromen beperkt tot enige mA, die evenzogoed een flinke schok kunnen geven.
Als je dan ook nog volledig kunststof vloerbedekking hebt die niet antistatisch is en op sloffen of schoenen met kunststof zolen loopt, ben je een levende electriseermachine die zich ontlaadt aan alles wat
van metaal is. Een schokkende ervaring!
Daar is niet zoveel aan te doen, alleen een stukje zelfklevend alutape van binnen de schoen naar de zool te laten lopen, zodat je je via je voeten steeds aan de vloer kunt ontladen helpt misschien.
KIJK ERG UIT MET BRANDBARE STOFFEN ALS SPIRITUS, BENZINE etc, EEN VONK VEROORZAAKT DAN AL GAUW BRAND en/of EXPLOSIEGEVAAR, aard jezelf en de auto
of pak eerst alvast de fonduebrander vast zodat het ladingverschil op voorhand opgeheven wordt.
Gelukkig Kerstfeest..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vriest is de lucht meestal droger en dan ontstaat gemakkelijker statische elektriciteit. Bij nat weer gebeurt dat bijna nooit.