blijft een hoofd leven aan machines?

ik kijk wel eens teveel tekenfilms :-) waaronder futurama
hierin zie je altijd hoofden op sterk water die kunnen praten.
nu is dit voor de tekenfilm erg grappig maar het doet mij afvragen.

als je een hoofd van een lichaam zou verwijderen en als de technologie het toelaat, alle toevoeren zoals bloed en zuurstof etc. aansluit dmv machines.
en dan ervanuit gaande dat alles blijft werken, zou deze persoon(als je dat dan nog zo zou mogen noemen) dan voor eeuwig kunnen blijven leven?

en ervanuit gaande dat alle ziektes bestreden worden, zoals alzheimer, kanker, tumoren, etc. blijft het dan eeuwig doorgaan? of schakelen de hersenen uit zichzelf uit na een x aantal jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is al eens gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/leven-alleen-hoofd.81811
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, Raamoonnn1, maar ouderdom is en blijft de meest voorkomende doodsoorzaak. Je lijf (hoofd) is op een gegeven moment gewoon op, net als een auto of een trui.

Antwoorden (2)

Ja, op dit moment kan je je het nauwelijks voorstellen maar eigenlijk doen onze hersenen alles. Als de wetenschap ver genoeg is om de hersenen via externe apparaten bloed te geven (uiteraard nog veel meer dan bloed) zal dat mogelijk zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
En met alles bedoel ik uiteraard, ze besturen alles. Zonder hart zou je in de nabije toekomst zou je zonder een hart nog kunnen leven, zonder hersenen niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
*En met alles bedoel ik uiteraard, ze besturen alles. Zonder hart zou je in de nabije toekomst nog kunnen leven, zonder hersenen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit hebben ze ooit in de Sovjetunie met een hond gedaan. Dit hoofd blijft leven en reageert op alle prikkels. Je kan echter niet meer praten, want er gaat geen zuurstof door het strottenhoofd, waardoor je geen stem meer kan hebben. De cellen zullen op een normale manier verouderen. Als je al niet binnen een paar uur dood gaat, dan ga je wel dood van ongelukkigheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het filmpje uit de bron is overigens behoorlijk schokkend, na het tekenfilmpje krijg je halverwege het daadwerkelijke experiment.