Als de anti-aanbaklaag half versleten is, moet je de pan dan vervangen?

Versleten: je ziet twee kleuren (metaal enerzijds en teflon anderzijds??) die vlekkerig in elkaar overlopen.
En waar is die laag gebleven... Heb je die intussentijd opgegeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Nee. Dit hoeft niet perse, maar soms is de pan minder makkelijk schoon te maken en koekt het eten wel makkelijker aan. De keuze is aan jou.

Uit: "Feiten en fabels rond de anti-aanbaklaag"
De schadelijkheid van vaste stukjes Teflon tot op heden niet aangetoond. Deze flinters plastic komen zonder ziekten te veroorzaken weer naar buiten.

Wél schadelijk voor de gezondheid is het bestanddeel perfluoroctaanzuur (PFOA) dat in de vorm van gas vrijkomt bij temperaturen boven de 350 graden Celsius. En de laag gaat al aftakelen vanaf 260 °C. Aangezien deze temperaturen in de meeste keukens wel gehaald wordt en omdat het productieproces van Teflon nogal veel energie kost, heeft men besloten de productie van Teflon binnen enige jaren te verbieden".

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Teflon is kankerverwekkend, dus ga meteen naar de arts en laat je onderzoeken...

Wat is erger dan een worm vinden in je appel?... Een halve worm vinden in je appel is erger... Die teflon is voor de helft weg, waar is die? Juist ja... Ga naar een arts en wel onmiddellijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, nou. Een beetje paniek zaaien. Zou ik niet doen.
Je hoeft niet naar een dokter hoor, MMM!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe even niet zo overdreven paniekerig XiniX. Wanneer je naar de disco was geweest en de hele avond in de sigarettenrook had gestaan ging je ook niet gelijk naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar je weet maar nooit, ik wil niet de verantwoording op me nemen... Meteen naar de huisarts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.. Dat het niet goed is is duidelijk. Alleen je weet altijd zo te overdrijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dat het niet goed is is duidelijk. "
Is dat wel zo duidelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, teflon is namelijk kanker verwekkend. Maar om nu gelijk naar de arts er voor te moeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ik niveau 2 was, had ik je 6 duim omhoog gegeven. Erg grappig. Bijna in mijn broek gepist.
Trouwens weet je hoe je niveau 2 wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sectiestieken... doorgaan, gewoon doorgaan... puntjes komen vanzelf... zie instellingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je meer dan 100punten hebt, heb je niveau 2 bereikt!
En je kan maar één punt per keer geven hoor ;-):-P
Natuurlijk...., wegmikken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die is versleten, en er zitten geen prettge stoffen in gooi de pan maar weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat versleten tefal is niet gezond. Ik denk dat een deel van de versleten laag in het eten is verdwenen en een andere deel tijdens de afwas of in de afwasmachine.
We zouden vaker onze tefal-pannen moeten vernieuwen, maar ja, ze zijn niet goedkoop. Ik heb toevallig ook net een nieuwe tefal wok gekocht. Was wel ruim 60 euro :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meegebakken... en ..opgegeten? ligt er aan hoe heftig je de bodem hebt geschraapt en of je de pan leeg hebt gegeten.. weggooien is niet nodig, je kan er ook aan wennen om er bij te blijven en in de gaten houden bij het bakken... extra krokant laagje kan ook lekker zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze pan moet inderdaad vervangen worden. Teflon is slecht voor je gezondheid.
Met enige regelmaat staat teflon ter discussie omdat het spul schadelijk zou zijn voor mens en milieu. Teflon bevat namelijk het stofje PFOA, een perfluor-verbinding die wordt gebruikt bij het fabriceren van allerlei kunststoffen. Verscheidene studies stellen dat PFOA bij verhitting gezondheidsproblemen veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar laat de teflonlaag in 't begin als je een nieuwe pan gebruikt, niet meer moleculen los? Er is dan immers een groter oppervlak waarvanaf de moleculen zich kunnen los laten. Zo bekeken wordt de pan gezonder naarmate de laag er meer afgesleten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem toch gewoon het zekere voor het onzekere.
Ik heb nu zelf een wokpan zonder telfonlaag. Gezonder en net zo fijn in gebruik.
Ik zou de pan meteen vervangen ( heb ik ook gedaan laatst:)
Ik heb een goede koekenpan gekocht bij blokker, die met het bruine handvat, prima pan, je gebruikt hem toch dagelijks.
Ook Ikea of de Hema heeft goeie koekenpannen, van een zwaardere kwaliteit.
Leg hem onder de kerstboom, voor jezelf :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De keuze is aan jezelf. Je hebt kans dat hetgeen je bakt sneller aankoekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zelf geeft om je gezondheid : één antwoord : onmiddellijk. Enorm gevaarlijk. Er komt binnenkort een europese richtlijn.