hoe help je iemand die verbitterd is en vol met frustratie en total geen vertrouwen heeft in mensen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

als iemand verbitterd en gefrustreerd is en totaal geen vertrouwen in mensen meer heeft, wordt het heel moeilijk om te helpen... iedere hulp zal met wantrouwen bekeken worden en daarna geweigerd worden, omdat niemand te vertrouwen is, tenslotte. voordat je het vertrouwen (terug)gewonnen hebt, zal je heel erg je best moeten doen, want dit wordt geen snelle score...! hoe kan je iemand helpen, die eigenlijk niet geholpen wil worden? dat is de kern van de zaak. je zult heel veel geduld moeten hebben en geen lange tenen, want wat er ook tegen je gezegd wordt, uit frustratie uit verbittering en misschien zelfs woede, wat er ook gezegd wordt, realiseer je dat het niet persoonlijk is! als je echt wilt helpen, wens ik je veel tijd, geduld, inzicht en wijsheid toe, dat zal je nodig hebben.

Het allerbelangrijkste, rustig aan doen! Vertrouwen moet je verdienen.. Begin rustig aan, door bv je afspraken altijd na te komen bij diegene.. Maak het niet te snel te serieus. Laat zien dat jij te vertrouwen bent en niet verbitterd.. Maar hoe harder jij wil gaan, hoe harder de ander terug kruipt en alleen maar meer verbitterd word! Succes, dit is namelijk geen gemakkelijke opgave..

Hoe naar het misschien ook klinkt: ik denk dat iemand, met zulke heftige problemen, door een niet-deskundige niet geholpen kan worden. Wat je als vriend kan doen is luisteren als deze persoon behoefte heeft om te praten, vragen wat iemand nodig heeft en dat proberen te geven. En als hij/zij deskundige hulp wil, daarin begeleiding geven.

Het eerste antwoord klinkt inderdaad als een fijne korte termijn oplossing, maar die persoon zal zonder professionele hulp blijven zoeken naar bewijzen dat mensen onbetrouwbaar zijn. Ik denk dat de beste manier om zo iemand te helpen is aan kunnen duiden dat die persoon baat heeft bij therapie. Dat kun je aanduiden door middel van een serieus gesprek. Je kan bijvoorbeeld vragen: 'welke mensen waren nog meer onbetrouwbaar?' en 'wanneer heb je het eerder meegemaakt dat mensen onbetrouwbaar zijn?' Dan komt er waarschijnlijk wel een ervaring naar voren. Je kan die persoon vertellen dat er meer mensen zijn die met hetzelfde kampen. Dring echter niet op hulpverlening aan. Het is voor veel mensen een grote stap en ze moeten zelf inzien dat ze er iets mee kunnen. Als die persoon er niet meteen iets mee doet, dan misschien wel bij de 4e persoon die het aanraadt, of misschien herinnert die persoon zich jouw advies als hij/zij er elders tegenaan loopt.

het is heel moeilijk ,blijf jezelf en laat je er niet in mee slepen ,het is een lange weg de persoon in kwestie moet positiefe mensen in zijn omgeving hebben ,en een therapie volgen g training raad ik aan

Ik heb nog nooit iemand ontmoet die geen vertrouwen heeft in mensen, net zoals ik nog nooit iemand ontmoette die 'niet' geloofde. Je velt bovendien al meteen een conclusie namelijk dat die persoon 'verbitterd' is en 'vol met 'frustratie' en 'geen vertrouwen heeft in mensen'. Wat jij ziet, zijn dingen die je waarneemt en die je ook zelf kleurt. Het kan zijn dat die persoon misschien wil dat je dit soort perceptie over hem hebt, en als je zo goed zijn verleden kent van waaruit hij volgens jou zo geworden is, wat is dan je aandeel in zijn weg daar naartoe? Als je zijn verleden niet goed kent, hoe weet je dan dat hij zo is. Je moet dus primo verschil maken tussen zijn of haar 'gedrag' en de conclusie die je er aan koppelt. Het gedrag van een mens is een resultante van kleine reacties op basis van diens eigenheid, maar nog meer van hoe mensen daarop reageerden. Clochards onder elkaar, schrikken niet van een soort nihilistische reacties, die bemiddelde mensen als 'verbitterd' zouden beschouwen. Omgekeerd kunnen clochards soms meer genieten van een fles wijn dan iemand die een hele dure fles wijn opendoet met zijn vriendin. Het klopt wel dat, bijv. in een gezin, je verwachtingen hebt en als jullie allemaal enthousiast zijn en eentje trek continu tegen en zit heel de tijd te zagen (volgens de meerderheid), dat er zich dan maatregelen opdingen als de groep op communicatievlak wil vooruitgaan. Je ziet ook verbitterde reacties bij je Facebook-vrienden en soms zelfs van mensen die je het niet verwacht, en nadien blijkt het dan om een specifiek voorval te gaan die die persoon onmiddellijk traumatisch vreest te herbeleven, terwijl elke situatie op zich weer anders is. Mijn antwoord is dan ook een vergelijking zoals parabels soms in de bijbel: Waarom blaffen sommige honden vervaarlijk maar krijg je soms net een beet van een hond die niet gevaarlijk leek? En hoe leer je die hond om te gaan met nieuwe mensen, alsook om niet te bijten als het - volgens jou - niet nodig is? Je kunt jouw gedrag tegenover de hond veranderen en stroomlijnen, omgekeerd, vergt het vele uren of dagen tijd en veel liefde die je met die hond moet doorbrengen, om te kijken of jullie samen elkaar beter kunnen leren begrijpen. Misschien moet je zelf eens even verbitterd leren 'reageren' zoals die persoon met zijn medeweten en in samenspraak om te begrijpen of die reacties wel echt verbitterd is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100