Mijn vriend heeft wat problemen met het plassen, hij wil echter niet naar de dokter gaan. Ik wil zelf graag weten of het ernstig is, zie omschrijving.

Als mijn vriend gaat plassen en hij is uitgeplast, doet hij gewoon zijn broek aan en loopt de wc uit. Maar als hij dus beweegt na het plassen verliest hij nog wat urine, de ene keer meer dan de andere keer. Soms wat druppeltjes, maar vaak ook meer. Wat kan dit zijn? Ik weet dat hij naar de dokter moet, maar ik wil zou hem graag wat bang willen maken. Het klinkt misschien raar maar dat is de enige manier. Maar mijn vraag is dus, wat kan dit allemaal zijn en wat kunnen de gevolgen zijn? (mijn vriend is overigens nog maar 19 jaar)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je de worst-case scenario's wilt horen: dit kan duiden op een vergrote prostaat waardoor de urine niet goed afloopt vanuit de blaas (wat kwaadaardig kan zijn, terwijl prostaatkanker als het vroeg ontdekt wordt juist heel goed te behandelen is) of het kan zijn dat zijn blaas niet goed samentrekt en er daardoor urine achterblijft, wat uiteindelijk tot nierschade kan leiden.

Waarschijnlijker op deze leeftijd is echter een verkeerde gewoonte waardoor hij op de verkeerde manier uitplast (kan te maken hebben met een verkeerd gebruik van de bekkenbodemspieren, óók bij mannen) of eventueel een urineweginfectie, wat overigens bij mannen óók nooit zo simpel is als bij vrouwen: mannen hebben een veel langere urinebuis dan vrouwen, en zouden daarom eigenlijk geen blaasontsteking 'mogen' krijgen. Is dit toch het geval, dan zal de huisarts altijd alert zijn op onderliggende problematiek zoals toch die retentie (door niet goed samentrekken van de blaas, wat weer allerlei oorzaken kan hebben) of een andere (aangeboren) afwijking aan de lagere urinewegen. En een prostaatvergroting (wat ook nog mogelijk is) is op deze leeftijd niet zo waarschijnlijk, en kan ook heel goedaardig zijn, maar moet ook dan soms behandeld worden. Het achterblijven van urine in de blaas kan namelijk op termijn sowieso problemen gaan geven met blaas of ook hoger in de urinewegen (nieren), hoewel je het meestal dan echt over de lange termijn en over ernstige retentie hebt, die zich meestal niet zo uit door nadruppelen. Maar je vriend moet dus hoe dan wél even langs de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Waarschijnlijk is er niets aan de hand en moet hij gewoon eens leren gewoon uit te plassen en even uit te kloppen wc papiertje gebruiken en klaar is kees.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Iemand die na het plassen urine verliest zal dat normaliter niet zo fris vinden en zelf contact zoeken met de HA. Dat jouw vriend dit nIet doet geeft te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk kan hebben ronron: +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Absoluut mee naar de dokter,hij is nog jong dan hoef je eigenlijk niet bang te zijn voor iets ernstigs,maar hij moet er wel naar laten kijken,het zou z,n prostaat kunnen zijn,maar alleen de dokter kan daar antwoord op geven.Als ik jullie was nam ik gelijk een plasje mee,dat moet toch gebeuren,en dan heeft de dokter dat vast,scheelt weer tijd.
Het allerbeste.
11 jaar geleden
Urineverlies zou je op die leeftijd eigenlijk niet verwachten. Je schrijft niet of je vriend ook pijn bij plassen heeft. De klachten kunnen variëren van tamelijk onschuldig zoals een lichte blaasontsteking tot vervelend (Soa's) of juist ernstiger, zoals bepaalde aandoeningen waarbij functieverlies optreedt, zoals bijvoorbeeld MS. De klachten van je vriend zijn in elk geval aanleiding tot een bezoek aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt niet als een soa, maar neem geen risico joh, sommige soa's uiten zich niet of eerst onschuldig; waarom wil die eigenlijk niet naar de huisarts? schaamte? nou, dat speelt toch ook bij urineverlies? het is inmiddels een probleem van jullie beiden, want jij maakt je zorgen; gesprek aangaan dus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan ook nog wel een paar worst-case-scenario's bedenken: prostaatkanker, blaasontsteking, vergrote prostaat, prostaatontsteking.