Ikzelf heb bloedgroep O+, mijn partner heeft bloedgroep A+, en toch heeft onze baby A-!!! Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Hier zijn twee genen aan het werk, die onafhankelijk van elkaar werken.

Ten eerste de bloedgroep (A, B, AB of 0). Jij hebt 0. Dat kan alleen als beide genen (het gen dat jij van jouw vader hebt geërfd en het gen dat jij van jouw moeder hebt geërfd) 0 zijn. Jouw twee bloedgroepgenen zijn dus 00.

Jouw partner heeft bloedgroep A. Zijn twee bloedgroepgenen zijn dus ofwel AA, ofwel A0 - want A "overheerst" 0.

Jullie baby kan dus prima bloedgroep A hebben. Van jou heeft hij een 0 geërfd, van jouw partner kennelijk de A. De baby heeft dus A0, en dat uit zich als A.

--

Dan de rhesusfactor (+ of -). Jij hebt +. Jouw twee genen (van vaderszijde en van moederszijde) dan dan ofwel ++, ofwel +-.

Voor jouw partner geldt hetzelfde.

Als de baby rhesusfactor - heeft, dan moet de baby wel - - hebben, want + zou - "overheersen". De baby heeft dus zowel van jou als van jouw partner een - geërfd.

En dat kan prima. Het betekent dat jullie allebei +- hebben.

--

Conclusie: er is dus niets bijzonders aan de hand.
Cryofiel
11 jaar geleden
Jullie zijn genetisch allebei +- en dat uit zich (fenotype) in resus +. De baby heeft van jullie allebei het - gen ontvangen en is nu - - . Dat uit zich in - . De kans hierop is 25 procent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WimNobel
11 jaar geleden
De kans op een rhesus - kindje van twee willekeurige rhesus + ouders is minder dan 4%. Immers, het is niet bekend of de ouders genetisch ++ of +- zijn. De kans dat ze beide drager zijn van het - gen is 15% en dat ze het dan ook nog beide doorgeven weer 25% daarvan.
Nu er bij dit betreffende paar eenmaal een rhesus - kindje is, weten we hun genotype wel, en is de kans dat een volgend kindje weer rhesus - is, wel 25%.