Een mug injecteert altijd speeksel voordat zij bloed gaat zuigen en zo wordt malaria dan overgedragen.”

Hiv kan op deze manier echter niet worden overdragen, omdat muggen koudbloedig zijn; het virus sterft af voordat het de kans krijgt om in het speeksel terecht te komen.

Het gaat sowieso maar om vier tot acht microliter bloed wat zo’n mug binnen krijgt. De kans dat in zo’n kleine hoeveelheid een virusdeel meekomt, is verwaarloosbaar. Er zouden tien miljoen muggen moeten prikken in een seropositief lichaam, en vervolgens in een gezond lichaam, om zo’n virus over te kunnen brengen.

Theoretisch kunnen virusdeeltjes ook aan de steeksnuit van de mug blijven hangen. Als de mug direct daarna iemand anders steekt, kan het virus overgedragen worden. Komt voor, maar bij hiv is dit nooit aangetoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het waar is weet ik niet, maar het klinkt logisch +1

Andere antwoorden (3)

Voor een besmetting met HIV moet er direct bloedcontact zijn. Bij een prik van een mug is dit niet het geval.
14 jaar geleden
HIV (het virus dat tot Aids kan leiden) kan gelukkig niet door muggen worden overgebracht. Het zit zo: Malaria wordt overgebracht door een parasiet, die zich in de speekselklier van de mug nestelt. De malaria-parasiet komt met het speeksel van de mug mee, als de mug een mens steekt.

HIV is geen parasiet, maar een virus. Virussen komen terecht in de maag van de mug, als ze bloed eten van mensen. Deze maaginhoud wordt echter niet overgebracht als de mug iemand anders steekt.
Bovendien overleeft het HIV virus maar heel kort wanneer het buiten het menselijk lichaam komt, dus zal in de mug niet lang in de maag van de mug kunnen leven.
Andere ziektes kunnen wel weer door muggen worden overgebracht. Zoals bijvoorbeeld gele koorts, en dus malaria. Tot in 1959 kwam er zelfs nog malaria in Nederland voor!
Op dit moment zijn er in Nederland gelukkig geen ziektes die door muggen op mensen worden overgebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via biologische transmissie, zegt Knols. „Als het besmette bloed lang in het lichaam van de mug blijft, kan de malariaparasiet via de buikwand in de speekselklieren komen. Een mug injecteert altijd speeksel voordat zij bloed gaat zuigen en zo wordt malaria dan overgedragen.”

Hiv kan op deze manier echter niet worden overdragen, omdat muggen koudbloedig zijn; het virus sterft af voordat het de kans krijgt om in het speeksel terecht te komen.

„Het gaat sowieso maar om vier tot acht microliter bloed wat zo’n mug binnen krijgt”, zegt Knols. „De kans dat in zo’n kleine hoeveelheid een virusdeel meekomt, is verwaarloosbaar. Er zouden tien miljoen muggen moeten prikken in een seropositief lichaam, en vervolgens in een gezond lichaam, om zo’n virus over te kunnen brengen.”

Theoretisch kunnen virusdeeltjes ook aan de steeksnuit van de mug blijven hangen. „Als de mug direct daarna iemand anders steekt, kan het virus overgedragen worden. Komt voor, maar bij hiv is dit nooit aangetoond.”

En als je een mug met geïnfecteerd bloed op een open wond zou doodslaan? Knols: „Ook hier is de kans op besmetting verdomd klein. De kans dat je twee keer door de bliksem wordt geraakt, is in feite groter.”