Wat gebeurt er met het bindweefsel in je lichaam tijdens het menstrueren?

En dan bedoel ik niet dat het verslapt, maar wat veranderd er dan waardoor het verslapt en waarom spelen littekens dan op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk door hormonen
Alles word wat week lijkt wel

Het beste antwoord

Het hormoon oestrogeen verstevigt bindweefsel, terwijl progesteron het juist slapper maakt. Zo zorgt bijvoorbeeld progesteron er tijdens de zwangerschap voor - samen met relaxine - dat de banden rondom je bekken losser worden en dat de kraakbeenverbinding wat meer speling krijgt, zodat er ruimte komt die nodig is om het kind door het baringskanaal te kunnen laten passen.

Tijdens je menstruele cyclus veranderen je hormoonniveaus. Op het moment dat het progesteronniveau veel hoger is dan het niveau aan oestrogenen, kun je een toename ervaren van klachten die te maken hebben met slapheid van bindweefsel. Dat gebeurt zo'n vijf dagen vóór je menstruatie, tot een paar dagen na je menstruatie. Dat zijn dan ook de momenten dat bijvoorbeeld vrouwen met bekkeninstabiliteit, vrouwen met bindweefselafwijkingen of familiale hypermobiliteit en sommige vrouwen met lage rugklachten, vaak meer klachten ervaren net voor en tijdens hun menstruatie. In huid zit ook bindweefsel, en littekens hebben een wat andere samenstelling van weefsel dan 'gewone' huid. Littekenweefsel is altijd al wat slapper, zo je wilt van wat mindere kwaliteit, dan gewoon huidweefsel. Dus op het moment dat al je weefsels nét even wat slapper zijn dan anders, kun je inderdaad meer last krijgen van je littekens. Net als bij weersveranderingen reageren littekens méér op dit soort veranderingen dan je gezonde huid, dus dit kan gaan trekken, jeuken, of andere symptomen geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, een heel helder antwoord, dank je wel!