kan je iemand vergiftigen met homeopatische pillen ( niet dat ik het van plan ben ) ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Met échte homeopathische middelen, dus middelen waar geen enkel werkzaam molecuul meer inzit omdat het oneindig ver verdund is: nee, dat kan niet. Er zit immers geen werkzame stof meer in de verdunning. Wereldwijde sceptici en wetenschappers hebben dit vorig jaar al eens bewezen: http://www.kwakzalverij.nl/1317/Homeopathische_overdosis_in_Amsterdam_een_groot_succes

Overigens is dit niet alleen waar voor de non-believers, maar zal ook een homeopaat zeggen dat zijn middelen niet schadelijk zijn, en dat een overdosis genomen zoals op de manier waarom dat te lezen is in de link, ook niet mogelijk is. Volgens de klassieke homeopathie is een middel namelijk pas homeopathisch en werkzaam wanneer dit door een homeopaat met zorg is gekozen voor de individuele patiënt. Ook zij zijn het er mee eens dat wanneer een middel niet juist gekozen is, het niet meer is dan een oneindige verdunning.

Overigens is het wel van belang om hierbij in de gaten te houden dat veel van de middelen die voor 'homeopathisch' doorgaan, in werkelijkheid niet homeopathisch zijn, maar wél een werkzame stof bevatten. Dit geldt o.a. voor fytotherapeutische preparaten (dus kruidenmiddelen) en een aantal andere natuurlijke geneesmiddelen. Met deze middelen kun je dus wél overdoseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Utrecht
11 jaar geleden
Theoretisch zou je eerder vergiftigd worden door alle vul- en hulpmiddelen in deze pillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je wel een flink grote overdosering nemen, Utrecht :-). Hoewel veel van die middelen alcohol bevatten, daar moet je natuurlijk wel mee oppassen. Maar ook dan: zo'n grote overdosis sla je niet gemakkelijk even in een avondje achterover, denk ik.