Kan sinaasapppel-olie de lucht droger maken?

Ik had sinaasappel-olie in een brandertje gedaan. Na een tijdje kreeg ik een droge mond/keel. Had zelf de indruk dat het daardoor kwam, kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je olie waar een sinas geurtje in zit? Want sinaasappels zijn volgens mij niet olieachtig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, geurolie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Etherische oliën zijn vluchtig waardoor je waarschijnlijk minder dit probleem zult hebben wanneer je deze brandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, goede tip, zal ik eens naar kijken!

Het beste antwoord

Ja, dat kan, en dat hoeft nog niet eens altijd aan de geur te liggen. Het kan ook liggen aan het feit of je een parfum/geurolie of een etherische olie hebt gebruikt.

Maar het kan ook zijn dat je niet tegen deze geur in het algemeen kunt. Zo vindt ik het heerlijk om lavendel te branden, of het nu etherische olie is of een goede parfumolie, maar ik ken ook iemand die daar compleet van over haar nek kan gaan, hoofdpijn van krijgt, kortom zich daar heel naar van voelt.

Het kan dus heel goed dat je je dit niet verbeeldt hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens wordt sinaasappel etherische olie vaak ingezet bij ademhalingsmoeilijkheden, dus zo vreemd is het dan niet wanneer dit werkt op je luchtwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bijna altijd is de binnen lucht in huis al te droog, zeker met c.v. verwarming.
Die sinaasappelolie kan de lucht niet nog droger maken, wat wel zou kunnen dat de olie al een tijdje opstond en in feite al verdampt was, daarna kan er een luchtje ontstaan dat niet prettig meer is en een vervelend gevoel in je keel en neus kan geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Ed, +1 Misschien te lang laten branden zonder water en/of olie bij te vullen, dat kan ook nog.
Ja dat is mogelijk
Etherische oliën zijn vettige, meestal vloeibare plantextracten met een sterke geur. De olie wordt meestal bereid door stoom over geurende plantendelen te leiden. De etherische olie gaat met de stoom mee en bij het afkoelen komt het weer vrij. Er is echter ook een andere manier om etherische olie te winnen; citroen olie kan bijvoorbeeld ook uit de schillen van citroenen worden geperst en sommige olie wordt zonder gebruik van water gedestilleerd, de zogenaamde "droge destillatie".
In vergelijking met parfumolie valt op dat etherische oliën veel grotere prijsverschillen hebben. Hiervoor zijn verschillende redenen. Een belanrijke reden is dat planten soms veel, soms weinig etherische olie bevatten. Sinaasappels bevatten bijvoorbeeld veel etherische olie, bovendien is de olie hier een bijproduct van de sinaasappelsapfabricage, de olie is daarom niet duur. Etherische rozenolie is heel duur omdat je heel veel rozenblaadjes nodig hebt voor een beetje etherische olie. Ook is rozenolie zeer geliefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet... De kou maakt de lucht droog... nee kan niet...

Droge mond en keel komt door droge lucht, dat brandertje droogt de lucht niet... De kou wel...