Creativiteit zit dat in je of kun je dat ook aanleren?

Ben zelf a-creatief en daar kom ik dan ook weer achter als ik het huis probeer te versieren voor de kerst

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kun je niet zozeer aanleren, maar wel ontwikkelen of oefenen. Ieder mens heeft namelijk een zekere mate van creativiteit ; dat is namelijk precies wat ons mensen maakt. Het kenmerk van creativiteit is dat je probeert te denken buiten reeds gebaande paden.

Heel simpel gezegd : als je een broodje wilt opensnijden en je hebt geen mes, maar er ligt wel een schaar, dat je dan op het idee komt de schaar te gebruiken om het broodje open te krijgen. Dat kun je ontwikkelen door voor alledaagse problemen niet-alledaagse oplossingen te zoeken. Hoe roer ik koffie zonder lepeltje, hoe neem ik net een boodschappentas teveel mee op de fiets, hoe krijg ik nog meer kleren in mijn koffer.

Wanneer mensen creatief zeggen, bedoelen ze echter vaak 'knutsel-creatief' of 'doe-het-zelf-creatief'. Grappig genoeg heb je daar helemaal niet zo veel creativiteit / fantasie voor nodig, maar vooral goede boeken en goede spullen. En dan oefening. Een schaar vasthouden kunnen we allemaal, netjes werken is een kwestie van veel doen, en welke lijm je waarvoor gebruikt kun je ook prima op de verpakkingen lezen. Echte creativiteit is pas nodig op het moment dat je met het boekje, het kant en klaar pakketje je voorraad materialen niet alles kunt doen wat je in je hoofd hebt en weer op zoek moet nar praktische oplossingen voor de problemen die je tegenkomt.

Begin met eenvoudige dingen met een goede beschrijving, vraag desnoods hulp van een of andere creabea uit je omgeving (vinden ze altijd leuk) of volg een par workshops die op dat gebied overal veel gegeven worden. En leg de lat niet te hoog.

Of je echter met al je gekochte en gemaakte versieringen het huis ook leuk weet aan te kleden is weer een heel andere tak van sport ; daar komt gevoel voor styling en inrichting enzo bij kijken , en dat is vrees ik toch wel een beetje aangeboren. Maar ook dat kun je eventueel proberen te verbeteren door gewoon heel, heel veel de kunst af te kijken , in winkels of huiskamers of foldertjes. Bter goed gejat dan slecht bedacht ;-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
+1 ter compensatie van de onterechte (en niet-toegelichte) min. Nog een +1 voor het waardevolle antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zijn er weer een paar bezig structureel te minnen geloof ik.
Rieneke1
14 jaar geleden
de minkukel is weer actief :s
plusje voor je prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord verdient een plus

Andere antwoorden (5)

Ieder mens is creatief, alleen is ieder dat op z'n eigen gebiedje. De één kookt de sterren van de hemel, een ander speelt ongelooflijk mooi viool, weer een ander maakt een droom-tuin van een stuk braakliggend industrie-gebied.....je wordt alleen beter, naarmate je het vaker doet, dat is dan het 'leer-gedeelte'.
Alles wat je doet, waar je je hart-en-ziel-en-zaligheid in legt, kan je 'creatief' noemen - als je ermee klaar bent, is het mooier dan toen je eraan begon.
En al ben je geen volleerd etalagebouwer : ik weet zeker, dat je huis geurend en fleurig en oer-gezellig is, als je klaar bent met versieren....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een leuk antwoord, zo bekeken ben ik waarempel ook creatief ;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan natuurlijk alleen afgaan op je antwoorden en je reacties, maar ik ben er voor 100 % van overtuigd, dat jij héél creatief in het leven staat, rieneke!!!
Creativiteit komt voor uit fantasie. Als je die niet hebt, ben je ook niet creatief. Een creatie is dan ook een zelf verzinsel. Gelukkig zijn er genoeg creativelingen waarvan je creaties kunt bekijken op internet, in tijdschriften, op tv enz. Als je zelf geen ideeën hebt, doe je daar toch inspiratie op? Of bedoel je misschien dat je onhandig bent?
Gewoon proberen, met geduld kom je ook een eind.
amc
14 jaar geleden
Dat zit in je, laat het naar buiten komen en je bent kunstenaar...

Laat het naar buiten komen... Ik zeg je creatief in het leven is creatief in het seksleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Creativiteit zit in je zelf, ik merk inderdaad dat creativiteit vaak wordt gezien als het vinden van de meest ongewone, originele oplossingen en toepassingen. Meestal ben ik daar erg voor in, maar ik vraag me soms ook wel eens af of het niet handiger kan. Zo’n benadering waarbij je het probleem als uitgangspunt neemt voor de oplossing is dan een mooie manier om het wat simpeler en logischer te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is creatief. Met enig geduld en enige hulp van anderen kom je daar vanzelf achter.