Soms na het plassen krijg ik na 5 minuten weer een gevoel dat ik moet plassen maar in werkelijkheid is dit niet. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
53.8K

Het beste antwoord

Misschien omdat je niet goed genoeg hebt uitgeplast.En wat er achter is gebleven is dan teweinig om voor voldoende druk te zorgen dat je nog een keer kan plassen.
Ik heb dat gevoel ook wel eens dan plas je vaak wel weer binnen het uur!!!Dan plas ik ff snel voor ik weg moet en dan vlieg ik de deur uit en heb dan het gevoel dat ik nog steeds moet,maar dan heb ik dus niet goed genoeg de tijd genomen mijn blaas goed te legen.soms als ik wel de tijd neem dan plas ik en blijf ik nog even zitten en dan heb ik vaak nog een "rest"plasje.Dan is de blaas dus echt leeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Blaasontsteking?
Kijk eens naar de symptomen.

Een blaasontsteking gaat meestal gepaard met heel herkenbare klachten zoals: voortdurend kleine hoeveelheden moeten plassen, ‘s nachts uit bed moeten om te plassen, een brandend of pijnlijk gevoel bij het plassen, troebele urine, soms met sporen van bloed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prostaat problemen? Daar hoef je niet persé oud voor te zijn.

Toegevoegd na 27 seconden:
Persoonlijk zou ik die vraag niet hier neerleggen, maar bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd naar je huisarts +1
Dan heb je niet goed uit geplast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanuit de nieren komt er steeds een heel klein beetje plas in de blaas. Dit kan als je net geplast hebt het plasmechanisme weer prikkelen. Je bent dan als het ware nog wat overgevoelig.

Je kunt het systeem ook overgevoelig maken als je te veel drinkt, dan is het te zwaar belast en dan krijg je dat soort effecten. Maar er kunnen natuurlijk ook hele andere oorzaken zijn.

Even de arts er over raadplegen kan zo ie zo geen kwaad. Beter te vaak dan te weinig, en dat zeggen de artsen zelf ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen gunnen zich niet de tijd om rustig naar het toilet te gaan. Verkeerd zitten, niet goed uitplassen en persen bij het plassen, zijn de meest voorkomende fouten. Wij geven u de volgende adviezen waarmee u een aantal problemen kunt voorkomen, zoals blaasontsteking en toename van het toiletbezoek.
1. Neem de tijd om te plassen. De blaas kunt u vergelijken met een bolle fles, gevuld met water. Als je een fles op zijn kop houdt, duurt het even voordat hij leeg is. Zo gaat het ook bij uw blaas.
2. Ga goed op het toilet zitten. Rechtop en niet onderuitgezakt, uw schouders niet optrekken. Uw voeten plat op de grond, iets uit elkaar.
3. Ontspan uw bekkenbodemspieren. De plasreflex begint met het ontspannen van de bekkenbodemspieren. De bekkenbodem wordt ook wel ‘de handrem van de blaas’ genoemd. U voelt uw buikspieren soms aanspannen, dit hoort bij de plasreflex.
4. Pers niet mee. De blaas heeft tijd nodig om leeg te lopen. Het kan helpen om tijdens het plassen te fluiten, omdat het dan onmogelijk is om te persen.
5. Plas in één keer uit, onderbreek uw plas dus niet. Wanneer u de plas een paar keer onderbreekt, is de blaas al zo ver leeg, dat u geen drang meer voelt. Als u hierdoor te vroeg stopt kan er nog een restje urine in de blaas achterblijven.
6. Denkt u dat de blaas leeg is, kantel dan uw bekken een paar keer van voor naar achter. Bij sommige mensen komt er dan nog wat urine. Urine die achterblijft in de blaas geeft een grotere kans op blaasontsteking.
7. Wanneer u klaar bent met plassen, trek dan even uw bekkenbodemspieren in om nadruppelen te voorkomen. In het begin moet u dat bewust doen, na een paar maanden is dit een automatisme geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een urineweginfectie, met het plassen spoel je de urineweg schoon en heb je dus even rust.
Daarna geeft de infectie weer een irritatiegevoel en krijg je aandrang tot plassen.
Het kan ook een allergie voor een lichaamsverzorging product zijn, zoals zeep (oa. karnemelkse zeep) levert
dit effect wel eens op.
Neem voor uitsluiting daarvan je verzorgingsproducten eens door, ben je recentelijk van verzorgingsproduct veranderd en is het toen missschien begonnen?
Ook wasmiddelen en wasverzachterresten in je onderbroek kunnen dit soort problemen geven,
helaas worden bij sommige wasprogramma's resten niet goed uitgespoeld om water te sparen, er kunnen dan veel restanten achterblijven. Wij passen altijd een extra spoelprogramma toe, veel problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Standaard adviezen als dagelijks schoon ondergoed,/douchen etc. zul je al wel gehad hebben.
Ondergoed MOET voldoende HEET gewassen worden, 60 graden is wel het minimum.
Als je eens wist hoeveel problemen hiermee te voorkomen zijn......

Als dit niet spoedig resultaat geeft/ over gaat of al langer bestaat zou ik zeker een arts consulteren.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk een blaasontsteking, maar dan heb je vaak ook meer symptomen.
Kan ook een gevoel dat je opgebouwd hebt uit gewoonte.

Toegevoegd na 13 minuten:
Is het mogelijk dat je een te kleine blaas hebt zodat je sneller een plas prikkel krijgt. !?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag een verwijskaart van een uroloog en laat je nakijken. De reden kan variëren van een poliep in je blaas, tot problemen met je prostaat. Ik wed op het laatste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat je een blaasontsteking hebt. Doet het plassen pijn? Breng eens een urinemonstertje naar je huisarts.
Anders zou t kunnen zijn dat je misschien niet goed leeg plast, en dat je blaas nog niet leeg is.