Is er buiten tanderosie nog een andere oorzaak waardoor je tanden dunner worden en afbrokkelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (3)

Ja,bijvoorbeeld door veel braken.
Dan wordt je gebit aangetast door het zuur uit je maag.
En door vitaminetekort (vitamineB)en ondervoeding.
Dat is in ieder geval bij mij zo.
Bij mij is de oorzaak mijn eetstoornis en de combinatie van braken,vitaminetekort en ondervoeding is dus niet best voor je gebit(en nog voor meer dingen natuurlijk)
Bij mij zijn er echt stukjes afgebroken van tanden en kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, door zuur in het braaksel, maar vergeet niet het zuur in frisdrank, zoals Cola.

Ik heb eens een voorbeeld gezien van een jongen waarvan bijna al zijn glazuur van zijn tanden verdwenen was.
Het heeft lang geduurd voordat de oorzaak werd gevonden.

Uiteindelijk bleek de jongen zich te hebben aangewend om Cola door de mond te laten spoelen voordat het werd doorgeslikt, dus zoals je spoelt om tandpasta resten weg te krijgen.

Door de enorme hoeveelheid suiker in de Cola valt het zuur niet zo op, maar het is er wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg voor een goede maar vooral zachte tandenborstel. De zachtste! Ook als je elektrisch poetst is er een zachtere borstel verkrijgbaar voor gevoelig tandvlees maar deze is ook goed bij zwak tandglazuur.
Verder zou ik eens een mondhygienist(e) bezoeken en je laten voorlichten wat de beste manier van poetsen is. met een spiegel in de hand word je dan geleerd hoe op de juiste manier te poetsen. Veel mensen poetsen verkeerd hetgeen ook beschadiging aan zowel tandvlees als tandglazuur kan veroorzaken. Mijn ervaring is dat een mondhygienist(e) betere voorlichting geeft dan een tandarts. Een mondhygienist(e) is immers ook gericht op preventie. Bij mij gaat alles veel beter dankzij mijn mondhygieniste. Zuur kan ook door een slechte spijsvertering komen. Zuur uit de maag dus. En zoals hieronder al is gezegd: het kan ook genetisch bepaald zijn. Overigens vind ik het nogal vreemd dat geen van de tandartsen die je bezocht hebt verder onderzoek gedaan hebben of voorlichting hebben gegeven. Of in ieder geval iets gezegd hebben wat dan wel de oorzaak kan zijn. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cinn88: ik zag net in Het Klokhuis Ned3 een aflevering: De Tandarts die ook over jouw probleem gaat en nog meer. Ik zou als ik jou was deze proberen te zien op Uitzending Gemist Woensdag 25 juli 2012 - 18.23 uur. (Ik meld de datum erbij omdat ik niet nooit data zie bij vragen en antwoorden.)
Soms is het genetisch bepaald .

Zuur eten/drinken, probeer dat te voorkomen. Dat tast de beschermende werking van speeksel aan.

Wat je beter ook niet kunt doen is te fanatiek met een harde tandenborstel poetsen, nagelbijten, tandenknarsen, bierflesjes met de tanden openen of bij stress op je pen of potlood bijten. Dat geeft allemaal extra slijtage.

Eten en drinken: Naast de al genoemde frisdrank is ook veel fruit slecht voor het glazuur, vooral citrusvruchten. Verder zijn snoep, wijn, zoet-zuur, vruchtensap en zelfs salade met zure sausjes en yoghurt risicovol voor tanderosie.

Wie weet zou een tekort aan calcium en vitamine D nog en oorzaak kunnen zijn. Vitamine D is dan nodig voor de opname van calcium. Gevarieerd en gezond eten lijkt me sowieso wel slim.

Wil je dit toch eten/drinken, dan helpt het al wel een wat als je na het eten je mond meteen te spoelt met lauw water of melk. Pas een uur na het eten je tanden gaan poetsen!
Dagelijks met fluoride spoelen en poetsen met Elmex of Sensodyne werkt volgens mijn tandarts preventief.