Mijn kind van 11 maanden heeft vingerverf gegeten.. Wat nu?

Zo vlug als de wind verdween er een klodder vingerverf in haar mond

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de gaten houden alleen
Volgens mij kan het geen kwaad http://www.huizingaschool.nl/Uploaded_files/Zelf/EHBOinfo1290075601.pdf Er zijn strenge eisen aan vingerverf geen giftige stoffen in. Maar hou het wel in de gaten

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat dit schadelijk is, vingerverf is meestal waterverf, wat sowieso niet schadelijk is, het kan alleen een beetje buikpijn of misselijkheid veroorzaken, bij twijfel natuurlijk altijd de dokterspost bellen, vaak staat ook op de verpakking vermeldt wat te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vingerverf is waarschijnlijk waterverf, wat betekent dat het water is waar kleurstoffen en andere hulpstoffen aan zijn toegevoegd.
Er zijn dus geen gevaarlijke (organische) oplosmiddelen gebruikt. Daarmee zal je kind dus niet vergiftigd zijn.

Ik weet niet wat de samenstelling en het risico van de kleurstoffen en andere toevoegingen is. Daarom zou je contact kunnen opnemen met je huisarts of de huisartsenpost. Die kunnen dergelijke vragen voorleggen aan het Nationale Vergiftigingen Centrum van het RIVM. Neem de verpakking van de vingerverf altijd mee naar de arts!

Maar eigenlijk denk ik dat je je niet veel zorgen hoeft te maken. Vingerverf is speciaal bedoeld voor kinderen. Daar neem ik aan dat het niet giftig is. Als je iets voor kinderen op de markt brengt, moet je je altijd realiseren dat kinderen het op kunnen eten.

Dergelijke ongelukjes met kinderen kun je nooit helemaal voorkomen. Maar blijf wel altijd alert.
Een wat ouder kind kan aan de grote tafel spelen met speelgoed wat voor de jongeren gevaarlijk is, dan kan een baby er niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dear, die kleintjes hé..

Er zijn verschillende soorten vingerverf, meestal wordt het onderscheid gemaakt voor kinderen boven en onder de drie. Kijk dus even op de verpakking. Er is vingerverf die je gewoon veilig kunt eten, er is ook vingerverf die nadrukkelijk afgeraden wordt om te gebruiken met kinderen onder de 3, en dan kan het zijn dat de samenstelling toch wat minder onschuldig is.

Kijk dus eerst op de verpakking. Verder is van belang: de vingerverf die geschikt is voor de allerkleinsten is niet schadelijk, maar als je er terpentine bij hebt gebruikt en het mogelijk wat gemengd is, kan dat wél schadelijk zijn.

Dus drie opties: 1. je hebt 'veilige' vingerverf en geen terpentine. Niets aan de hand, alleen even in de gaten houden of ze geen buikpijn of krampen krijgt.
2. je hebt vingerverf die je niet mag inslikken. De gifwijzer geeft bij verf (en ook bij terpentine) aan dat je iets vets te drinken moet geven. Vloeibare paraffine wordt meestal aangeraden, maar het is waarschijnlijk dat je sla-olie of olijfolie in huis hebt, dat kun je door de ranja doen. Laat je kindje niet braken, de stoffen kunnen bijtend zijn. Bel de huisartsenpost en houd de verpakking bij de hand. De assistente of arts kan navragen bij het NVIC of de stoffen in de verf schadelijk zijn of niet, en aan de hand daarvan besluiten of je moet komen of af kunt wachten.
3. je hebt wel veilige verf maar mogelijk zit er terpentine in, volg dan hetzelfde als bij 2.

In alle gevallen houd je je kindje goed in de gaten op eventuele klachten, en bel je een arts als je het niet vertrouwd. Waarschijnlijk krijgt ze hooguit wat krampen, maar bel wel even een arts voor overleg, tenzij nadrukkelijk op de verpakking staat dat inslikken geen kwaad kan.