Kan er iets gebeuren met een pijnlijke enkel op wintersport?

Ik heb een paar jaar geleden mijn enkel verstuikt.
en ik heb er nu nog last van en heb er vaak pijn aan.
hoe gaat dit over?
ik ga vrijdag op wintersport kan daar nog iets mee gebeuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Jammer dat je nu pas je vraag stelt....ik heb hetzelfde gehad, een week voor ik (voor het eerst!!!) zou gaan skieën...Ik heb toen een superbehandeling bij de fysiotherapeut gekregen : elke dag op krukken erheen....
Nu kan ik je alleen maar aanraden: tape je enkel zo strak mogelijk in met een zwachtel, evt vette watten op de meest pijnlijke plek (skischoenen zijn hard....), en check thuis nog even, of je met zwachtel en al in je skischoenen past...(ging bij mij niet, heb ter plaatse grotere skischoenen gehuurd).

Je hebt nog heel even om je dijbeenspieren alvast extra te trainen : ga met je rug tegen een deur staan, en doe, alsof je op een niet-bestaande stoel gaat zitten, je knieën/onderbenen moeten 90 graden gehoekt staan, dijbenen horizontaal. En dan zo lang mogelijk zo blijven staan...zo vaak mogelijk per dag doen : je doel moet zijn, dat je 3 minuten (ja, écht, 3 minuten!!!) zo kan blijven 'hangen'....

En anders : moonboots aan, en dan maar genieten met wandelingen en foto's maken....'t is niet anders....
Evengoed heel veel plezier, veel sneeuw, en af en toe een lekker zonnetje!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je zou hem natuurlijk altijd kunnen breken. Maarja, dat kan met alles.

Wat je er aan zou kunnen doen weet ik niet, ik zou ervoor naar een arts gaan als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed intapen of een brace om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat vanzelf over, maar de vraag is of het snel genoeg is om te kunnen genieten van je wintersport.

Er kan niet meer gebeuren met jouw enkel dan met iedere enkel die op wintersport gaat. Daarbij heb je misschien kans dat de enkel door de strakke schoenen en overbelasting extra opzwelt. Maar ja, dat merk je snel genoeg.

Waarom zou je je druk maken voordat het nodig is. Je vakantie staat vast, dus probeer ervan te genieten zolang het kan.

Veel sneeuwpret en fijne feestdagen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een enkel die al eens verstuikt is geweest blijft altijd een zwakke plek..Dus pas gewoon op!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan altijd natuurlijk ,hieronder wordt ook al een geod advies gegeven .Maar zodra je pijn voelt of het zou gevoelig worden luister ernaar want dan word je voorzichtig en zou je het zo kunnen belasten of je zou vervelend kunnen vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou toch even advies inwinnen bij de juiste persoon. b.v een fysiotherapeut, of je huisarts.
Stel dat je opnieuw een blessure oploopt.
Mogelijk heb je slappe banden overgehouden en zijn er voorzorg maatregelen nodig.
Beter vooraf vragen, dan achteraf problemen.
Fijne vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige is dat je moe kan worden in je enkel, maar zorg dat je de juiste techniek beheerst. Dan gaat dit al makkelijker.

Als je gaat skien heb je een hele stevige schoen er om heen, en je hebt enkelbanden die je kan kopen bij het kruidvat voor extra versteviging.

Zorg in ieder geval dat je fit de piste opgaat.

Dit gaat natuurlijk niet voor vrijdag over omdat het al een paar geleden is. Maar misschien met fysiotherapie?

Tot vrijdag want ik ga ook! Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou een brace om je enkel doendan heb je tenminste stevigheid en...een hele fijne vakantie gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een jaar nog pijn klinkt niet goed in mijn oren.
Ga eens naar een dokter of fysio-therapeut hiermee.

Bovenstaande los van skien...Wat betreft skien:
zorg dat je goede skischoenen hebt die je enkel goed steunen. Als je druk voelt en pijn van de skischoen op de pijnlijke plek kan je een zwachtel vlak boven en/of onder die plek rond je enkel wikkelen of band als dat mogelijkis op die plek. Daarmee verplaats je de druk naar een niet pijnlijke plek. (is eigen ervaring...heb op die manier de druk van mijn enkelknobbel gehaald die pijn ging doen bij skien. Een "zweetband" zoals tennissers wel om hun pols hebben onder mijn sok vlak boven die knobbel werkte perfect.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je blijft er waarschijnlijk je hele leven last van hebben dit omdat het een zwakke plek blijft. Wel kun je er voor zorgen dat je goeie stevige schoenen draagt zodat je je enkel stevigheid bied. Dit verkleint te kans op nog een keer een verstuikte enkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je enkel in het verleden hebt verstuikt en nu nog last geeft, is dat een teken dat het daar niet goed zit.
De kans dat je opnieuw een blessure oploopt is daarmee alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan zo bij de apotheek een enkel brace kopen, heb ik ook gedaan, had mijn enkelbanden gescheurd.
Ook omdoen als je daar gaat lopen in verband met uitglijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat je teveel spierspanning in je enkels hebt. Hierdoor hebben je spieren geen kracht meer en zijn de niet sterk genoeg om je enkels te ondersteunen.

Hierdoor worden de gewrichten teveel belast.

Wat je dan moet zien te bewerkstellen is dat je meer ontspanning krijgt in je enkels. Hierna kunnen de spieren zich weer herconditioneren en sterker worden.

Probeer eens een heerlijke massage (shiatsu is heel goed).