Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer je flink in je oor peutert moet je vaak gaan hoesten.Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe diep gaat jij zeg, dit heb ik nooit! Pak liever even een zakdoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OOR!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iew....

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Dit is een reflex... Je kunt ook gaan niezen als je in je neus prikkelt met een stompe naald...

Het zijn reflexen... Je kunt er niets aan doe, dat is de aard van een reflex...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij omdat je gehoorgang uitkomt in je middenoor, daar ligt weer de buis van Eustagius die uitkomt in je keel. Er lopen ook veel zenuwbanen in die contreien dus daar zal het wel aan liggen dat je die prikkel voelt.
Ik heb er zelf geen last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je bij het trommelvlies in de buurt komt en bij de buis van Eustachius. Als reflex ga je hoesten en dat is maar goed ook, want het is erg gevaarlijk om in de buut te komen van je trommelvlies.

Bovendien is het erg slecht om in je oor te peuteren, omdat de haartjes die in je gehoorgang aan de wanden zitten, de trillingen doorgeven. Als je deze haartjes beschadigd kunnen er minder trillingen ontvangen worden, dus ga je slechter horen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is de Reflex van Arnold, of de oor-hoest-reflex. Een klein deel van de mensen heeft daar last van.

Vlak bij de gehoorgang loopt een zenuw. Stimulering van die zenuw door bijvoorbeeld je oor schoon te maken leidt tot een hoestreflex.

Zie de twee Bronnen.

Als je op Internet zoekt op Arnold, Reflex, Oor (Ear), Hoest (Cough) en dergelijke, vind je meer informatie.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden
ik heb echt geen idee,ik heb er elf gen last van maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een reflex op een prikkeling van de zenuwen bij de gehoorgang.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding