Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag de internist de resultaten van een bloedonderzoek achterhouden tot de daadwerkelijke afspraak, ook als die pas over een maand plaats kan vinden?

Het gaat om schildklieronderzoek en ik vraag specifiek naar een bepaalde waarde, mag de internist dat dan niet vertellen? Zijn die gegevens OVER mij niet ook daadwerkelijk VAN mij en als ik ze opvraag zijn zij dan niet verplicht deze te geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee, maar vindt het erg betuttelend als je het niet krijgt. Eventueel zou je je huisarts kunnen vragen het voor je op te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je iets mankeert, waarvan de behandeling niet kan wachten, wordt je wel eerder opgeroepen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Informatie over jou mag een arts niet achter houden omdat het over jouw dossier gaat. Je hebt hierin alle rechten. Als die internist er anders over denkt, dan zal hij dat moeten kunnen beargumenteren. Het is wel verstandig dat er uitleg wordt gegeven bij uitslagen en dat kost tijd. Dat kan de reden zijn dat er op de afspraak wordt gewacht. Dat is iets wat ze gewoon uit kunnen leggen zodat je zelf in alle redelijkheid kunt snappen waarom die internist nu nog geen uitslag geeft. Communiceren heet dat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeker mag hij die aan jou vertellen en waarom ook niet als je anders nog meer dan een maand moet wachten.Indien hij toch zou weigeren zou ik hem vragen de uitslag naar je huisdokter door te sturen.
(Lees meer...)
fremar
11 jaar geleden
Het is volstrekt logisch dat hij het voor zich houdt tot je op afspraak komt. Dat ene gegeven van die bloedwaarden is namelijk maar een deel van het consult, hij zal dat inpassen in wat hij al van je weet, wat hij te weten wil komen, en wat er mogelijk nog meer voor onderzoeksresultaten zijn.
Hij kan je wel zeggen: je ABC-gehalte is 13, maar wat kun je daarmee? Dan ga je op internet zoeken of dat hoog of laag is maar wat heb je daar aan?
Het is veel logischer dat je straks op consult gaat, en dat hij dan vertelt dat je ABC-gehalte 13 is, en wat dat voor jouw situatie betekent en wat hij voor maatregelen of vervolgonderzoeken nodig vindt.
Helaas moet je tot die tijd geduld oefenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met inlezen, zodat je over een maand de juiste vragen kan stellen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding