Waarom kunnen sommige mensen niet accepteren dat ze ouder worden?

Dan denk ik aan botox,plastische chirurgie,vermoeiende oefeningen.Het is toch heerlijk dat je ouder wordt en niets meer ''hoeft?''

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Voor een groot deel heeft het naar mijn inziens met de media te maken. Wij mensen krijgen tegenwoordig allemaal signalen binnen die je duidelijk proberen te maken dat het niet acceptabel is om het leven te bewandelen met o.a. rimpels. Onbewust wordt je er door beïnvloed. De een is er uiteraard gevoeliger voor dan de ander. Er is niets mis met je lichaam verzorgen en in goede conditie houden, maar op het moment dat je als eind veertiger net zo'n strakke huid wilt hebben als een begin twintiger dan heb je het toch verkeerd begrepen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Wanneer je oogleden zo drastisch zijn gaan zakken dat je dagelijks te horen krijgt hoe vermoeid je eruit ziet dan geef ik iemand groot gelijk dat hij of zij hier wat aan wilt doen. Maar het 'oppimpen' om aan een zeker schoonheidsideaal te voldoen, daar kom je alleen maar teleurgesteld uit. Het is immers een strijd die je niet kan winnen. Je wordt als mens ouder en dit is nou eenmaal van de buitenkant af te lezen. Zo net heb ik mijn 65 jarige vader op visite gehad en ik moet er toch niet aan denken dat die man van alles aan zijn gezicht had laten doen. Nee, die doorgeleefde kop hoort bij hem. Het enige wat er door me heen gaat is dat de jaren werkelijkwaar voorbij zijn gevlogen en de tijd niemand spaart.

"Please don't retouch my wrinkles. It took me so long to earn them" -Anna Magnani
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Mensen denken controle te kunnen hebben, maar dat is niet zo... Met van alles kunnen ze zich wijsmaken dat ze controle hebben, maar met ouder worden lukt dat niet, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je Derko...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Elke leeftijd heeft zijn charmes maar helaas zien deze mensen dat niet. Mensen zijn helaas niet snel tevreden en denken dat het altijd beter kan/was. (ik moet toegeven dat ik dat soms 's morgens ook denk als ik in de spiegel kijk/ mijn spijkerbroek probeer dicht te doen ;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouder worden betekend dat de dood wat dichter bij komt, toch? Misschien zijn ze daar bang voor. En misschien zijn veel mensen bang dat ze niet meer antrekkelijk zijn en.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen wil er goed uit zien. Het wordt tenslotte zowat aan ons opgedrongen: mensen die niet voldoen aan de eisen qua uiterlijk van de maatschappij, springen er vaak uit. Dat willen we niet, we willen mooi zijn zoals de rest van de wereld ons mooi vindt; jong, stralend. Sommige mensen voelen zich niet mooi meer als ze gerimpeld en oud zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat aftakeling beangstigd.... Maar rimpels en theezakjes liegen niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aanvaardingsproces is niet altijd eenvoudig. Vanaf vijftig en zeker zestig duiken de eerste kwaaltjes op : sneller vermoeid, reuma, oogproblemen enz enz En dan wordt je continu eraan herinnerd dat mits allerlei ingrepen, pilletjes, zalfjes je de leeftijdsgrens kunt verschuiven. De maatschappij brengt de publiciteit de jonge dertigers op het voorplan. De vijftig plussers worden vooral geassocieerd met zorgproblemen, werkloosheid, uitvaartvoorbereidingen in die mate dat je af en toe de neiging hebt dit beeld te corrigeren. De maatschappij is ook drastisch veranderd sinds de vorige eeuw. Vroeger was iemand echt oud op zestig.Nu begint men opnieuw te studeren, start men de meest gekke en ook ernstige hobbys, vliegt mee met low budget rugzaktoeristen en heeft men een druk sociaal leven. Niets hoeft, alles mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze hun eigen leeftijd niet kunnen accepteren en niet los kunnen laten .Dat wat er ooit was, is er niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan het modebeeld. In alle bladen zie je jonge mooie vrouwen. Het lijkt wel of dit het summum is. Hier moet je aan voldoen. Jong en superslank... Dit is de pest.

Als je er niet zo uitziet, hoor je er niet meer bij. Je wordt oud, afgedankt, bang dat je partner je niet meer mooi vindt etc.

Oud worden is helemaal niet erg. Iedere leeftijd is mooi. Een kind is in zijn onwetendheid prachtig, een oudere met zijn ervaring en wijsheid is prachtig en waardevol. Dan mag je toch ook zien dat je doorleefd bent? Als je zelf gelukkig bent straal je dat uit en dat is de schoonheid!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan dit soort biologische processen kun je vrij weinig doen.
Berusten neemt zoveel spanning weg dat dat je leven kan verlengen, van stress verouder je versneld.
Van veel anti-aging middelen wordt je niet jongen , wel armer.
De echte levenselixer (telomerase) is echter zeer
kankerverwekkend.
Deze stof schakelt de teller in de cellen die het aantal delingen bijhoudt , uit.

Het ouder worden heeft ook zo zijn voordelen.
Wees er echter op tijd bij, als je niet op tijd oud bent
moet je werken tot je er bij neervalt, als het aan dit kabinet ligt.
Oppas-overgrootouders met minimaal MBO niveau kunnen dan hun kost verdienen met het passen op de achterkleinkinderen.
Wel op tijd oefenen hoe je op het mandje van de rollator
je achterkleinkind van een schone luier voorziet want
denk erom, niet iedereen boven de 60 krijgt een aanbod van playboy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig ben ik niet "sommig" maar wel oud.
Ivana
14 jaar geleden
De spiegel liegt niet en je ziet dat alles anders wordt. Maar in hoofd en hart kan iemand zich veel jonger voelen, en dat druist dus tegen elkaar in.

Botox, plastische chirurgie het hoort bij onze maatschappij en wordt iedereen ermee geconfronteerd.

En velen willen niet onder doen onder de jongere meiden, glad en strak in hun lijf. Mooie oogopslag.

Rimpels rond de ogen, kan ze wel waarderen zodat je ziet hoe iemand werkelijk is, mooi, geleefd en ervaring van het leven. En als je lacht, lachen de rimpels mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spiegel liegt niet,maar het gaat inderdaad om het hoofd en het hart.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens blijft mooi, maar die spiegel is nog niet gemaakt waarin je dat kan zien.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+En zo is het!
Met een grote glimlach op mijn gezicht, zie ik om me heen de ongelijke strijd tegen het aftakelen van de mens.

Het leven is als mooi vuurwerk, vol verwachting begin je er aan, dan komt het moment van aansteken(spannend)
dan het de lucht in gaan om dan in de mooiste kleuren uiteen te spatten, daarna dwarrelt er nog wel wat naar beneden, maar het vuurwerk is toch echt wel over.
Je kan het daarna nog wel in de lucht gooien en dan nog een keer oh roepen, dan heb je nog een beetje napret.
Daar is de mens mee bezig, als de jeugd voorbij is.
Maar daar komen andere mooie dingen voor terug.
Voor veel mensen niet te accepteren, die willen nog steeds het vuurwerk zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet aan botox en dat soort "verhullende"middeltjes,maar meer aan kwalen en chronische ziektes! Je mag van mij mijn leefdtijd kunnen zien,daar heb ik vrede mee,ik ben me er van bewust dat het zo langzamerhand op zijn eindje loopt. Maar waar ik dus wel moeite mee heb,zijn de aandoeningen,waardoor je als oudere mee te kampen hebt en waar je totaal niets aan kunt doen en het leven er niet aangenamer op maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik proef een bittere ondertoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat proef je dan goed Ed. Ik ga niet uitgebreid verhalen over m'n mankementen,maar dat ik er niet tevreden mee ben,is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet en begrijp al genoeg, dank je wel.
Probeer dingen te accepteren zo als ze zijn, zeker als je ze toch niet kan veranderen.
Ik hoor je nu denken, je moest eens weten.
Maak er het beste van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Dat spijt me voor je Peter.
Waarschijnlijk omdat op het einde van de levensrit de dood wacht en de datum daarvan normaal gesproken onbekend is.
Je bent meestal blij met wat je hebt en bij het ouder worden lever je alleen maar in.
Een positieve instelling, dus kijk naar de mooie kant van dingen die er wel zijn of die je wel kunt, is hierbij erg helpend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heerlijk als je ouder wordt zonder botox! Was wel even wennen als ze 'mevrouw' tegen je zeggen... Maar als je ouder wordt kan je gewoon jong van geest blijven hoor, daar heb je geen Botox voor nodig, dat wordt door deze mensen vergeten denk ik. Vind het ook erg jammer om in een gezond lichaam te snijden voor een face-lift..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kenmerk van deze zelfbepaling bij mensen is: dat ze ene grote vrijheid kennen en voelen om te handelen in het dagelijks leven in overeenstemming met wie ze zijn. Hierdoor maken deze mensen keuzes die daadwerkelijk bij ze passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ouder worden hoort nu eenmaal bij het leven daar kun je nu eenmaal niks aan veranderen dus moet je het wel accepteren of je wilt of niet