Voor en na de menstruatie heb ik last van bruin (oud) bloed, wat kan dit zijn?

Ik ben 17 en slik de pil al wel even. Nu heb ik al 3 menstrusties gehad dat er voor en na bruin bloed uitkomt. De eerste dag van me menstruatie is bruin. Ik heb wel buikpijn net zoals altijd. Iemand idee of dit erg is?

Toegevoegd na 22 minuten:
Ik bedoel: ik slik de pil, maar zit nu in de stopweek

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je menstrueert niet als je de pil slikt, je hebt een doorbraakbloeding.
Ritsuka
11 jaar geleden
Je antwoord zelf al, het is oud bloed, niks mis mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar komt toch die term oud bloed vandaan? Minder zuurstofrijk snap ik maar oud???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ongesteld wordt en het bloed zit al even in je maandverband dan wordt het bruin, daarom oud bloed haha

Antwoorden (1)

Bruine afscheiding wordt veroorzaakt doordat er een beetje bloed met je afscheiding meekomt. Dit is niet ongewoon. Afscheiding kleurt ook donkerder als het een tijdje in contact is geweest met de buitenlucht. Bijvoorbeeld als je je slipje of inlegkruisje niet tijdig hebt verschoont. De eerste keer ongesteld worden begint meestal met lichte spotting (doorbraakbloeding). Tijdens zo’n spotting zit er vaak ook een beetje bruine afscheiding in je onderbroek.

Bruine afscheiding

Je menstruatiebloed verandert van kleur tijdens je ongesteldheid. Op de dagen dat je het meest bloed verliest (de eerste 2 tot 3 dagen) verlies je ook het meeste bloed en zal vaak roder van kleur zijn. Aan het einde van je ongesteldheid is het bloed meer gemengd met slijmvlies en je normale afscheiding. Dan kleurt je menstruatie vaak donkerder en zie je bruine afscheiding in je slipje. Sommige vrouwen hebben ook bruine afscheiding voor de menstruatie of aan het begin van hun ongesteldheid. Bloed kan al bruin kleuren in je vagina op weg naar buiten of pas in je maandverband. Menstruatiebloed is dus niet altijd rood van kleur. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je wat bruine afscheiding ontdekt.

Bruine vaginale afscheiding

Bruine vaginale afscheiding is in veel gevallen dus heel normaal. In sommige gevallen kan er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen, zoals het gebruik van de pil, een vaginale infectie of een SOA. Als je afscheiding vervelend geurt of het gaat gepaard met jeuk of roodheid dan moet je even contact opnemen met je huisarts. De meeste oorzaken zijn ongevaarlijk of gemakkelijk te behandelen, maar het is goed om een dokter ernaar te laten kijken.