kan je ook al last hebben van (erge) bijwerkingen van de prikpil als je het maar 1 keer gebruikt?

ik ga in de zomervakantie een weekje naar Afrika om arme mensen te helpen. maar dan ben ik net ongesteld en daar heb ik niet zo'n zin in. dus ik dacht als ik nou 1x de prikpil neem heb ik deze zomer even lekker geen last van mijn menstruatie. maar, ik las wel aardig wat negatieve reacties op internet, ookal waren de ergste pas na dat ze de prikpil al 3 jaar ofzo gebruikten. dus ja daarom mijn vraag. Groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt beter kiezen voor de gewone pil en deze doorslikken ipv een stopweek te houden, met de prikpil stopt de menstruatie niet altijd. Maar kan ook zeer onregelmatige menstruatie veroorzaken.

Antwoorden (2)

Op internet lees je altijd vooral de negatieve verhalen hé?

De prikpil is een zogenaamde 'progestageen-alleen'-methode. Net zoals bij het hormoonhoudend spiraaltje (Mirena) en het anticonceptiestaafje (Implanon) en de minipil maak je gebruik van één type hormonen. Dit is anders dan bij de 'gewone' anticonceptiepil (de combinatiepil) en alle varianten hierop (anticonceptiepleister, nuvaring) waarbij je zowel progestagene als oestrogene hormonen gebruikt. Dat betekent o.a. dat vooral bijwerkingen als misselijkheid wat minder voorkomen, want die worden vaak veroorzaakt door de oestrogene component.

Bij de combinatiepil wordt vaak een stopweek gehouden, waarbij je dus drie weken de pil slikt (of een pleister plakt/ring inbrengt) en één week niet. Dat hóeft overigens niet, je kunt ook gewoon continu doorslikken, of steeds twee of meer strips doorslikken, of doorslikken tot je een doorbraakbloeding krijgt. Dat is een ander verschil met de prikpil en andere progestageen-alleen methoden, waarbij je géén stopweek hebt. Dat kán niet bij die methodes. Een voordeel is dat vaak bij vrouwen die de prikpil, het spiraaltje (etc.) gebruiken, de menstruatie na verloop van tijd veel minder wordt, en vaak helemaal verdwijnt. Een nadeel is dat eventuele doorbraakbloedingen niet te voorspellen en ook niet te 'regelen' zijn, zoals met de combinatiepil. Wat dat betreft vraag ik me af of de prikpil het meest handig is voor éénmalig gebruik. De kans op bloedingen is namelijk het grootst als je net begint met de prikpil (of het spiraaltje, of wat dan ook) en je hebt er dus geen invloed op. Met de combinatiepil kun je bij een doorbraakbloeding een paar dagen stoppen met slikken, dan breekt het even goed door, en daarna begin je weer en ben je er meestal weer voor een hele tijd vanaf. Bij de prikpil moet je maar afwachten wat er gebeurt, er is niets wat je zelf kunt doen om het te laten stoppen.

Daarnaast werkt de prikpil drie maanden, dat lijkt me eigenlijk nogal overkill als je alleen maar in één bepaalde week niet ongesteld wilt worden. Na die drie maanden kan het nog even duren ook voordat je je normale cyclus weer terugkrijgt, en áls je dus last krijgt van vervelende bijwerkingen, dan kunnen die ook drie maanden lang aanhouden. Het lijkt mij dan veel logischer om gewoon een tijdje de pil te slikken, of eventueel primolut of een soortgelijk middel te gebruiken om je menstruatie te verschuiven. Overleg eens met je huisarts, die kent de mogelijkheden wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou overleggen met je huisarts of je niet de pil gewoon een keer kan doorslikken. Ipv een stopweek.

Ikzelf heb al reeds 10 jaar de prikpil. En ja, ik heb problemen. Zo was ik vorig jaar een half haar lang ongesteld. Maar nu weer een jaar niet gelukkig. Maar daarvoor moet ik naast de prikpil ook een andere pil gebruiken omdat de prikpil anders niet werkt.

En als je de prikpil gaat gebruiken dan stopt je menstruatie na verloop van tijd. Bij de meeste mensen stopt het niet meteen.

Ga naar de huisarts. Bespreek wat je gaat doen. En hij/zij geeft aan wat de beste oplossing is. Maar de prikpil zou ik niet mee gaan starten als het om 1 week gaat.