Is poep slecht voor je huid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Poep is niet slecht voor je huid, het werkt net als klei en modder juist hydraterend voor je huid. Ik slaap zelf ook vaker in me poep als ik puistjes heb gehad ;)

Ja, er zitten o.a. allerlei zuren in ontlasting waar de huid niet zo goed tegenkan. De huid rondom de anus is hier wel aardig tegen bestand, maar bijvoorbeeld de huid van de billen (bij baby's of bij kinderen en volwassenen met incontinentie) of van de buik (bij een stoma voor ontlasting) kan behoorlijk gaan irriteren wanneer deze regelmatig wordt blootgesteld aan ontlasting. Daarom bestaan er speciale cremes tegen rode billetjes als het gaat over baby's, en barrièrecreme of andere speciale producten voor kinderen of volwassenen die incontinent zijn of een stoma dragen. Dit soort middelen beschermen de huid tegen het inwerken van irriterende stoffen uit urine en/of ontlasting. Het is NIET slecht voor je huid als je eens een keer bij het afvegen per ongeluk wat poep op je handen krijgt, of als dit gebeurt bij het verschonen van je kindje, bijvoorbeeld. Zo erg is het nu ook weer niet, en dat is natuurlijk niet te vergelijken met het continue inwerken van ontlasting op de huid bij iemand die incontinent is. In geval van dat soort 'ongelukjes' is het gewoon zaak om je handen goed te wassen zodat je geen poepbacterieën kunt verspreiden naar bijvoorbeeld mond, ogen, voedsel, deurkrukken en handen van andere mensen. In die gevallen kan het geen kwaad voor je huid. Bij continu inwerken zal het echter WEL de huid gaan irriteren op den duur, en het valt dan ook aan te bevelen om hiervoor bovengenoemde producten te gebruiken ter bescherming van de huid.

In mijn leven heb ik al diverse mooie (blote ) kontjes gezien. En naar aanleiding daarvan kan ik zeggen dat deze groot geworden baby's van poep aan hun bips, niets slechts hebben overgehouden. Integendeel!

Hangt ervan af hoeveel zuur er in zit. Toegevoegd na 1 uur: Als het te zuur is krijg je een schrale huid, diarree zorgt voor pijn... Zuur, gevoelige huid. Reigerschijt doet autolak verdwijnen; door het hoge zuurgehalte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100