Hoeveel liter water kan ik het beste op een dag drinken over een dag verdeelt?

Ik ben aan mijn amandelen geopereerd en het is nu de derde dag na de operatie, ik kan al een béétje eten maar moet nog vooral veel koelen. Dooor die operatie moet ik veel ijswater drinken, de dokter heeft niet gezegd hoeveel maar ik heb dus al 6 liter de eerste dag over de dag verdeeld op.. maar ik las toenstraks pas dat veel water drinken gevaarlijk is dat je natrium dan omlaag gaat.. hoop dat iemand me kan helpen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Het is gezond om 1,5 – 2 liter water per dag te drinken; dat zijn zo’n 6-8 grote glazen.
In jou geval moet je koelen doe dat met waterijsjes .Beterschap!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel water drinken is ongeveer 2 liter per dag; elk kwartier een paar slokjes ijskoud water doet de wond sneller helen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het over gevaar hebt, dan heb je het over echt veel water (Zeg, 3 liter per uur, gedurende lange tijd). Wat jij nu noemt is meer dan gemiddeld, maar niet zoveel meer dat je je zorgen moet maken.

In een andere vraag stel je dat je ook bouillon tot je neemt, en daarmee compenseer je nog eens de effecten van het water drinken.

Drink je water, eet je ijs en wordt snel beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dagelijkse behoefte aan water wordt voor het grootste gedeelte vervuld door te drinken. De hoeveelheid vocht die we nodig hebben, verschilt van persoon tot persoon. Zo hebben kinderen meer vocht nodig dan volwassenen.

De leeftijd en het lichaamsgewicht en uiteraard ook de fysieke activiteit zijn bepalend voor de vochtbehoefte. Wie actief is, verliest immers meer vocht door zweten en via de ademhaling.

Ook de omgevingstemperatuur speelt een rol, zodat het moeilijk is om de juiste vochtbehoefte van een individu te bepalen. Dagelijks 1 tot 1,5 liter water, en zelfs meer als we ziek zijn, is aangeraden om het evenwicht in het lichaam, en ook het evenwicht in de geest, te bewaren of te herstellen.

Voedsel dat een hoog vochtgehalte heeft, draagt ook bij aan het op peil houden van de hoeveelheid water in het lichaam. Mensen nemen gemiddeld per dag via het voedsel 1 liter water op.

De totale minimale hoeveelheid water die men dagelijks moet opnemen is 2,5 liter. Wanneer men genoeg water drinkt en genoeg waterrijk voedsel eet, is dat makkelijk te halen. Het is meestal zo dat de hoeveelheid water die men drinkt bepaalt wordt door onze gewoontes en niet door onze dorst. Wanneer je dorst hebt, wijst dat er doorgaans op dat je niet genoeg water hebt gedronken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoveel water zou ik niet drinken inderdaad. zuigen op ijsblokjes is ook goed verkoelend. daarnaast is 1,5 tot 2 liter voldoende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te veel water drinken is niet goed.
1,5 tot 2 liter per 24 uur is voldoende.