Kun je je gevoel 'wegdrukken'?

Sinds kort ben ik weer opnieuw bij een psycholoog terecht gekomen, en hier krijg ik vaak de vraag welke gevoelens ik bij bepaalde gebeurtenissen of gedachten heb. Hier kan ik echter nooit antwoord op geven doordat ik gewoon écht niet weet wat ik voel. Kan het zijn dat ik mijn gevoel uitschakelt? En is er een manier om wel achter de ware gevoelens te komen?

Sorry voor de rare vraagstelling, ik wist niet goed hoe ik het anders moest formuleren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hebt wel een gevoel alleen kan je er niet opkomen. Probeer aan deze vraag te denken wanneer je weet dat je in zo een situatie zit en het gevoel zelf ervaart. Zoek de emoties op die de mens kan hebben en kijk goed na wat er het beste bij past.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima gesteld Lottex85 en een + voor je vraag.

Antwoorden (1)

Je hebt het prachtig geformuleerd! Het is voor veel mensen een probleem dat ze hun emoties "wegdrukken", want daardoor kan (zoals het woord al aangeeft) "druk" (= spanning) ontstaan.

Je kunt je gevoelens op verschillende manieren buiten spel zetten. Bijvoorbeeld door constant "bezig te zijn", waardoor je geen hebt voor je emoties. Maar ook door veel te piekeren: met je gedachten kun je je emoties verdringen.

Een psychologe zei ooit eens tegen mij: "Als iedereen elke ochtend een halfuur eerder uit bed zou komen, rustig op een stoel ging zitten en zijn/haar gedachten en emoties de vrije loop liet, dan zou ik geen patiënt meer overhouden".

Belangrijk is dat je de tijd neemt om met jezelf aan de slag te gaan. Probeer te ontspannen en laat alle onderwerpen die je bezighouden maar door je heengaan. Probeer tijdens het "denken" ook ruimte te geven aan wat je erbij voelt. Dan komen, vroeg of laat, die emoties vanzelf aan de oppervlakte.

Je kunt dat gevoel ook kunstmatig oproepen door b.v. aan een nare gebeurtenis in je leven te denken of naar een film te kijken die je ontroert of verdrietig maakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nu ik nog even terugkijk naar jouw eerdere vragen, zie ik dat er wel degelijk gebeurtenissen in jouw leven zijn geweest die bij jou "het angstige, boze gevoel oproepen dat je toen had" en waardoor je "zo in tranen kan uitbarsten". Waarschijnlijk zijn dát de gevoelens die je krampachtig onderdrukt! En, zoals gezegd: druk = spanning! Negeer of onderdruk die gevoelens niet langer, maar laat ze de vrije loop...
Pieter2011
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja joh, ik denk dat heel veel mensen dat wel zullen herkennen! Als je bent opgegroeid in een "rationele omgeving" waarin weinig ruimte was voor warmte, aanhankelijkheid en/of emoties, leer je niet om naar je gevoelens te luisteren, laat staan ze te uiten.
En als die emoties dan tóch boven (dreigen te) komen, dan is er dat stemmetje.... ("Doe toch normaal, joh!").
Dan moet je dan dus even niet naar luisteren. Het is denk ik, zoals die psychologe zei, een kwestie van er echt iedere dag voor gaan zitten en er de tijd voor nemen. Iets wat je tientallen jaren hebt gedaan, moet je nu weer afleren. We zijn natuurlijk gewend om naar afleiding te zoeken (iets gaan "doen", tv-kijken, piekeren), om maar niet met onze emoties geconfronteerd te hoeven worden. En dat verander je niet een-twee-drie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord, +
@YvonneS1987: Met hulp van een psycholoog is het mogelijk om bij je gevoel te komen. Dat kost waarschijnlijk veel tijd en zeker te weten heel veel oefenen om dit te leren. Je vermijdt natuurlijk niet voor niets om te voelen!!! Dat doet pijn, verdriet etc. en dat wil je niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, maar mijn vader (van elf kinderen) zei net het omgekeerde: "Als je 's morgens opstaat, moet je je emoties wegdrukken. Om te werken heb je geen emoties nodig." Spartaanse opvoeding wellicht, maar het resultaat bij de elf kinderen is echt niet zo mis en psychologen hebben niet veel werk aan ons, omdat we liever zelf alles psychologisch benaderen...
Pieter2011
11 jaar geleden
Na het vierde kind zou ik ook mijn emoties gaan wegdrukken als ik 's ochtends wakker werd ;) Nee serieus, ik denk dat het vooral te maken heeft met je karakter. Mijn vader was ook heel introvert en toonde nooit zijn gevoelens. Daar had hij totaal geen last van, omdat hij een zeer nuchter mens was. Maar als je wat minder nuchter in het leven staat en van nature gevoelig bent voor b.v. angst of stress, dan heb je vaak een "uitlaatklep" nodig. Mensen die heel extravert zijn, kunnen meestal wel goed omgaan met dat soort emoties. Maar als je erg gesloten bent (en je je emoties dus niet uit maar ze onderdrukt), gaan veel mensen, vroeg of laat, toch de spanning ervaren die dat met zich meebrengt. Dus: Nuchtere/rationele mensen die introvert zijn en gevoelige mensen die extravert zijn, hebben vaak geen probleem mee. Maar gevoelige mensen die introvert zijn wél!