Moet je bij een tampon op de grootte letten ?

Ik wil voor het eerst tampons gaan dragen en vind het doodeng. Had ergens gelezen dat je verschillende maten erin heb, is dat echt iets waar je op moet letten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Ja, ik snap dat je het eng vind, vond ik de eerste keren ook.
Maar als je het een paar keer geoefend hebt gaat het vanzelf.

Je hebt inderdaad verschillende maten en als ik jou was zou ik de kleine maat nemen. Dat is voor te beginnen prima.
Je hebt ook tampons met een huls, die huls helpt je bij het inbrengen. Er is een gebruiksaanwijzing bij die je precies laat zien hoe je met behulp van de gladde huls de tampon in kan brengen. Het is echt makkelijker in het begin om dat te doen.
Ga ermee oefenen als je alle tijd hebt zodat je niet snelsnel hoeft. Bij de een gaat het makkelijker als zij een voet op een stoel zet, bij de ander gaat het makkelijker als ze wat door de knieen zakt en de knieen wat naar buiten buigt.
Als de tampon erin zit en je staat weer rechtop is het de bedoeling dat je die echt niet meer voelt zitten.
Als je de tampon wel voelt zitten moet je de tampon verder je vagina induwen.
Verwissel je tampons regelmatig, bij licht bloedverlies toch ook wel 3 á 4 x per dag. Maar dat moet je even bekijken.

't Is even wennen, maar veel meisjes/vrouwen vinden het wel fijner dan maandverband.
Succes ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip om te beginnen met tamponnetjes met inbrenghuls!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wil niet anders... Is ook hygienisch

Andere antwoorden (3)

Ja, als je voor het eerst een tampon gaat dragen, neem dan een mini. Dat is ook voor als je licht bloedverlies hebt. De grotere tampons zijn voor de ''zwaardere dagen''. Ik weet nog wel dat ik het eerst ook eng vond, maar het valt allemaal wel mee hoor. Het gaat trouwens het beste als je de tampon inbrengt terwijl je staat met een voet op een stoel of de wc-pot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je jong bent en pas begint met tampons, begin dat met de kleinste maat.
- was je handen voor dat je de tampon inbrengt (en erna)
- gebruik een handspiegel indien je je niet goed kan 'orienteren'
- oefen eerst eens met je vingers
- vervang de tampon om de 3 à 4 uren (afhankelijk van hoeveel je bloedt)
- vergeet op het einde van je menstruatie niet dat je een tampon hebt inzitten ! (heb zo eens een vriendin gehad die twee weken heeft rondgelopen met een tampon en een ontsteking opliep)
- soms zit een tampon niet echt goed en voel je een beetje pijn
-draai met het touwtje enkele keren rond zodat de tampon onderaan wat uitpluist (= veiliger tegen ongelukjes)
- doe jet touwtje na het inbrengen naar voor, richting buik, zo vind je het touwtje makkelijker terug
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is belangrijk. Het is altijd zo dat je een zo klein mogelijke tampon moet gebruiken die nog passend is voor je bloedverlies, maar zeker bij het eerste gebruik moet je een zo klein mogelijke nemen. Een tampon mini of normal is doorgaans klein genoeg om in te brengen zonder dat je het maagdenvlies beschadigt (of liever gezegd: bij de eerste menstruatie is het maagdenvlies - dat eigenlijk een randje is en geen vlies - soepel genoeg om een kleine tampon door te laten). Het beste kun je de allerkleinste nemen, dat brengt ook makkelijker in. Hier al gegeven werd het advies om een inbrenghuls te gebruiken, maar een nadeel daaraan is dat die volgens mij niet verkrijgbaar zijn voor de allerkleinste maten tampons, dus misschien is het toch handiger om liever de kleinste te nemen. Als ik denk aan hoe lastig ik het zelf vond de eerste keren om een tampon echt op de goede plaats te krijgen, weet ik eigenlijk zeker dat ik dat met en inbrenghuls juist moeilijker had gevonden: met een klein tamponnetje en je vinger daarachter kun je makkelijker sturen, met en inbrenghuls moet je al wéten in welke richting je moet duwen. Maar: dat is voor elke vrouw anders. Net zoals sommige vrouwen het makkelijker vinden om een tampon in te brengen terwijl ze staan met één voet op de rand van de pot, en anderen dat wijdbeens zittend doen.

Je kunt het de eerste keer ook liggend op bed proberen (even een handdoekje eronder voor als je bloed verliest). Dan kun je makkelijker verschillende houdingen aannemen. Allereerst is het belangrijk dat je een tampon inbrengt als je ongesteld bent, en niet tussendoor om het uit te proberen. Zonder menstruatiebloed is je vagina droog, en kan het pijn doen. Dus wacht tot je menstruatie echt op gang is, zeker de eerste keren. Waarschijnlijk werkt het 't beste als je eerst even voorzichtig met een vinger voelt in welke richting je moet duwen. Als je weet hoe je vagina loopt, is inbrengen echt veel makkelijker. Als de tampon niet verder wil, verander je iets van richting, en duw je voorzichtig door.

Onthoud: tampons zijn handig, maar niks móet. Als jij het doodeng vindt, kun je het ook gewoon bij maandverband houden. Sommige vrouwen gebruiken liever geen tampons, omdat ze dat niet prettig vinden. Daar is niets mis mee. Ik vind het zelf wél veel prettiger, maar ook hierin is iedereen anders. Als het niet lukt met inbrengen of als het pijn doet, stop dan gewoon en probeer het later opnieuw.

Succes!