Wie betaald er voor je als je in coma komt te liggen? (zie uitleg)

Toevallig dat ik het er van de week met een collega over had. Soms hoor je van mensen die jaren in een coma liggen.

Stel nu dat je zelf in coma komt te liggen, en na 5 jaar wil je partner wel weer verder met zijn leven. Maar hij wil ook niet de stekker eruit trekken.

Dan neem ik aan, dat (als je getrouwd bent) je kan scheiden. Maar wat gebeurd er dan met de persoon die in coma ligt?

Trekt iemand anders de stekker eruit, of niet. En wie betaald er dan voor de kosten in het ziekenhuis? En wie betaald de zorgverzekering van die persoon?

11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe wil je scheiden van je partner, als 'ie in coma ligt? Gaat toch niet?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Weet ik niet, sinds wanneer heb je toestemming van je partner nodig? Ik dacht dat dat niet hoefde. (maar ik heb er geen ervaring mee hoor, ik ga nog trouwen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou niet eerlijk zijn grappenmaakster om, als je al jong een partner krijgt die in coma raakt en zijn ouders willen de stekker er niet uit halen dat je dan niet met een ander kan trouwen en dat kan niet zolang je niet gescheiden bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het overgrote deel van de mensen in coma hebben geen stekker hoor! Ze ademen zelfstandig. Je zou dan voeding moeten gaan stoppen... Een moeilijk etisch dillema.
Scheiden kan wel van iemand die niet meer wilsbekwaam is.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou ja dat is wat ik bedoelde Sannebree, met de stekker eruit, bedoelde ik het stoppen van de behandeling.

Het beste antwoord

Via het CIZ wordt er dan vanuit de awbz vergoed. . mestal wordt er ook een bewindvoerder aangewezen. Mensen krijgen vaak een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Van dat bedrag worden dan ziektekosten en eigen bijdragen betaald