Zorgzwaartepakketten, wie weet er meer vanaf?

Gehandicapte in instelling. De leiding van de instelling hebben nooit vermeld wat voor zorgzwaartepakket de gehandicapte heeft. Doen er vaag over.
De gehandicapte is waarschijnlijk (maken we op wat leiding over gehandicapte steeds vermelden) aangemerkt voor meer zorg terwijl dat op dat moment niet nodig is. Ook bij andere bewoners in de instelling. Kunnen wij daar cq gehandicapte last mee krijgen?
En moet de leiding niet vertellen aan ons (familie) hoe hoog de zwaartepakket voor de gehandicapte is??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ItisILeClerc
11 jaar geleden
niet de instelling , maar het CIZ bepaalt het ZZP

Het beste antwoord

Als familie (1e contactpersoon) heb je recht om te weten in welk ZZP je familielid is ingedeeld. Dit is echter alleen wanneer jullie als familie de zorg (wettelijk vertegenwoordiger) op jullie genomen hebben.
Is dit iemand van de instelling, hebben jullie er geen recht op, maar vind ik het wel vreemd dat jullie dit niet te horen krijgen.
Dat de gehandicapte in een hogere schaal is ingedeeld dan jullie dat nodig is, hoeft geen fraude te zijn. Wanneer blijkt dat een gehandicapte in hoog tempo meer zorg lijkt nodig te hebben, kan dit worden aangevraagd. Dit zie je geregeld bij ouder wordende gehandicapten.
Daarnaast wordt een gehandicapte niet ingedeeld in de hoeveelheid zorg, maar ook in de hoeveelheid begeleiding die nodig is. Een zware, agressieve autist (even plat door de bocht) die zichzelf prima kan verzorgen, zou meer geld kunnen krijgen als een schattige down-syndromer die met alles geholpen moet worden.

Echt last zal de gehandicapte er niet mee krijgen. De lijsten die zijn ingevuld om het ZZP samen te stellen, zijn ingevuld dat begeleiders. Het zou kunnen zijn dat de gehandicapte straks minder geld krijgt (juiste ZZP schaal) en dat de instelling een probleem krijgt de financien voor elkaar te krijgen. Maar dat is hun pakkie-an.

Heb ik zo antwoord gegeven op de vraag?