Ik heb 4 jaar geleden een beugel gehad, maar 1 tand staat nu scheef en ik wil niet weer een beugel voor 1 tand weet iemand andere oplossingen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Je zou ook kunnen kiezen voor een facing, een tandarts zou dan moeten beoordelen of dat kan in jouw geval. Dan wordt je tand afgeslepen en wordt er een nieuwe 'tand' van composiet of porselein opgeplakt. Hiermee kun je de uiterlijke stand van de tand beïnvloeden, en ook eventueel de vorm. Wel loop je dan het risico dat de facing na verloop van tijd kleurverschil krijgt met rest van je gebit.

Met een beugel hoeft je tand niet afgeslepen te worden en loop je dat risico op kleurverschil niet, maar dan moet je inderdaad opnieuw een periode een beugel dragen. Nu is de stand van één tand wel veel gemakkelijker te beïnvloeden dan de stand van het hele gebit, dus de kans is groot dat je met een behandeling van slechts een paar maanden al een hele acceptabele stand hebt bereikt. Ook zou je kunnen informeren naar de tegenwoordige 'onzichtbare' beugels, zoals witte slotjes (minder zichtbaar) of invisalign (zou helemaal onzichtbaar moeten zijn). Zowel facings als orthodontie zijn uiteraard niet goedkoop.

Tenslotte kun je ervoor kiezen om het gewoon zo te laten, één scheve tand is vaak helemaal niet zo erg, het geeft wel wat authenticiteit, vind ik. Maar dat moet je zelf beoordelen natuurlijk. Ik zou als ik jou was wel sowieso - dus of je nu die ene scheve tand wilt laten behandelen of niet - je orthodontist eens opzoeken. Ik weet niet of je een retentiespalkje of een nachtbeugel hebt gekregen na je beugelbehandeling, maar dat is wel gangbaar, en daarmee voorkom je dat je gebit na de behandeling opnieuw gaat schuiven. Dus of je hebt geen retentiebehandeling gehad, of het was te kort of doet z'n werk niet goed. In alle gevallen zou je orthodontist daar alsnog iets aan kunnen doen, zodat in elk geval je gebit niet verder gaat verschuiven en het alleen bij die ene tand blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel een beugel maar je hebt ook van die beugels die achter je tanden worden geplakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat is een spalk, die krijg je vaak nadat je een beugel hebt gehad, dit zou terug schuiven van de tanden moeten voorkomen. Bij mij staat alles nog steeds goed (ik heb een spalk)
Bij mijn nichtjes is bij allebij het gebit weer verschoven, zij hebben geen spalk gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat je ook spalken hebt. (ik heb ook een beugel gedragen) maar Damon heeft een beugel systeem ontwikkelt wat achter je tanden gaat dus dat je de beugel niet ziet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
aha oke, die kende ik nog niet. Nou ben ik weer wat wijzer :-)