Wat zijn nu precies onrustige benen?

Ik heb vaak last van (wat ik denk dat het is...) 'onrustige' benen. Als ik bv na een drukke dag moe op de bank lig MOET ik m'n benen bewegen om de zoveel seconden, iets wat ik niet in bedwang kan houden en wat me erg onrustig maakt en dus niet even kan slapen.

Hetzelfde heb ik ook als we op vakantie gaan en een eind gaan rijden...ik zit dan lekker onderuitgezakt op de stoel naast de bestuurder (mijn man rijdt altijd), omdat ik van het auto rijden een moe gevoel krijg, maar dan beginnen toch vaak die benen weer op te spelen. Ook dan heb ik het gevoel (en kan dat niet bedwingen) dat ik ze MOET bewegen.... zo akelig!

Herkent iemand dit?

14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Bij rusteloze benen (ook wel 'restless legs' genoemd) treedt een onaangenaam gevoel op in de onderbenen, soms ook in de bovenbenen of armen. Er is geen sprake van pijn, maar het is wel een vervelend gevoel. Het treedt vooral 's nachts op. De beschrijving die je weergeeft klopt precies. Je zult toch echt wel last hebben van de onrustige benen.

De oorzaak van 'restless legs' is onbekend. Oudere mensen hebben er meer kans op. De aandoening kan in zeldzame gevallen samenhangen met bloedarmoede, zwangerschap, zenuwaandoeningen, medicijnen of een te langzaam werkende schildklier.

De volgende adviezen kunnen de klachten verminderen of voorkomen dat u last krijgt.
•Stop met roken.
•Drink geen koffie vlak voor het slapengaan.
•Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag en liever niet dagelijks.
•Zorg voor voldoende lichaamsbeweging overdag.
•Strek de spieren, of neem een warme douche of een kruik. Dit kan mogelijk zorgen voor verlichting.

Daar naast zijn er op doktersrecept medicijnen voor te verkrijgen;
Dopamineagonisten
Hoe dopamineagonisten werken bij 'restless legs' is niet bekend. Het vermindert de klachten waardoor u beter kan slapen. Voorbeelden zijn pramipexol en ropinirol.

Clonazepam
Clonazepam werkt spierontspannend en rustgevend. Bij rusteloze benen vermindert clonazepam de tintelingen of krampen. Hierdoor kunt u beter slapen. Het wordt alleen voorgeschreven als de klachten ernstig zijn.

Levodopa met enzymremmer
Hoe levodopa werkt bij 'restless legs' is niet bekend. Het vermindert de klachten, waardoor u beter kan slapen.

Enzymremmers worden toegevoegd om te voorkomen dat levodopa al in de maag en het bloed wordt omgezet in dopamine, zo komt er meer levodopa terecht in de hersenen. Voorbeelden enzymremmers zijn benserazide en carbidopa.

Beterschap ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik weet niet uit ervaring wat het is, ik weet echter wel dat het bij sommige mensen een probleem kan zijn.

Omdat het voorkomt en omdat het bijvoorbeeld ook de slaap kan verstoren wordt er indien noodzakelijk onderzoek naar verricht. Is je arts van mening dat het eens uitgezocht moet worden dan is er door middel van een zogenoemd slaaponderzoek (polysomnografie) meer zicht op te krijgen, dat is een onderzoek waarbij met behulp van een aantal sensoren gedurende de nacht een aantal dingen in de gaten wordt gehouden. Soms vindt dit plaats in het ziekenhuis, soms kan het ook thuis.

Ik heb geen idee of er ook iets aan te doen is helaas.

Toegevoegd na 7 minuten:
Om nog even concreet antwoord te geven. Onrustige benen is dus het verschijnsel, waarbij men denkt aan neurologische oorzaken, waar men de benen vaak niet stil kan houden. Mocht je er problemen mee hebben (/houden) dan adviseer ik je toch weer even de arts te raadplegen hoe cliché dit ook moge zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Restless Legs Syndrome (RLS) oftewel het Rusteloze Benen Syndroom is een neurologische bewegingsstoornis. Als je lijdt aan RLS dan heb je last van een vervelend gevoel meestal in de kuiten dat je dwingt je benen te bewegen. Mensen met rusteloze benen omschrijven dit gevoel als trekkend-kruipend of als elektriciteit of alsof er mieren in mijn benen marcheren of alsof er spuitwater in mijn aderen zit. Bewegen van de benen verdrijft het vervelende gevoel, maar als je het bewegen stopt kan het gevoel weer terugkeren. Negeren van de drang om te bewegen verergert het onprettige gevoel totdat je vanzelf je benen weer gaat bewegen. Het kan ook zo zijn dat je benen dan onwillekeurige schoppende bewegingen gaan maken. Het onprettige gevoel kan ook optreden in je armen, romp, handen of voeten.

schoppende benen, onrustige benen, groeipijnen, kriebelbenen, spuitwater in benen, branderig gevoel, elektriciteit, niet stil kunnen zitten, bewegingsdrang, wormen in benen, niet in slaap kunnen komen, niet doorslapen, slapeloosheid, wakker liggen, slaaptekort en oververmoeidheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(helaas) herkenbaar..
Ja ik herken het, je gaat te lang door... Je loopt jezelf voorbij... De voeten en benen gaan uit zichzelf al lopen tegen jouw wil in, dat komt omdat die benen continu overdag die opdracht krijgen, terwijl ze niet kunnen toch moeten lopen... En die arme benen zijn dat zo gewend dat ze dat ´s avonds nog steeds doen terwijl je niet hoeft te lopen...

Armen benen van iemand die zijn eigen benen voorbij loopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het ook, het is heel irritant.
Maar bij mij heeft het ook te maken met mijn bloedvaten/aders.
Misschien dat je die eens na kan laten kijken, misschien heb je een vernauwing.
(inwendige spataders), bij mij hebben ze een kleine ingreep gedaan.
Het verlicht een beetje, maar is nog niet helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt vaak voor te komen. De oorzaak is niet echt bekend. Men denkt dat het uit het ruggenmerg komt, aangestuurd door de hersenen.
Er is ook niet direct een medicatie, maar meestal wordt iets met dopamine gegeven. Dit schijnt bij velen te helpen.
In het begin wordt je dan wat misselijk (als je gevoelig bent voor de bijwerking) maar dit verdwijnt in de regel na 2 weken. De artsen zijn bekend ermee en je zou eens met hem kunnen overleggen. Ook zou het helpen om een uur voor het slapen gaan wat lichaamsbeweging te doen, of yoga oefeningen om te ontspannen. Een lichte massage zou ook helpen of wisselbaden/douche. Je kunt altijd proberen, baat het niet, schaadt het niet.
amc
14 jaar geleden
Op de onderstaande link kun je precies vinden wat je zoekt.
Het lijkt mij niet gepast daar zelf iets aan toe te voegen.