Wanneer spreken we over vitamine en wanneer niet. En worden het dan maar voedingssuplementen genoemd? En is een vitamine dan geen supplement?

zoals linoolzuur werd vitamine F genoemd... why? Wie bepaalt dat. Want dit is natuurlijk wereldweid ( waarschijnlijk de WHO) die daar het overkoepelend orgaan is. Of zit ik mis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Toen linolzuur in 1929 werd ontdekt dacht men eerst dat het een vitamine was. Het kreeg het zelfs al de naam vitamine F. Het is echter geen vitamine maar een vetzuur.

De naam vitamine is een woord dat gevormd is uit het Latijnse vita (wat leven betekent) en amine (een organisch chemische stikstofverbinding). Vitamines zijn voedingscomponenten die, in tegenstelling tot voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten), geen energie leveren maar wel essentieel zijn voor een goed verloop van de stofwisseling.

Een voedingssupplement is een geconcentreerde bron van bepaalde vitamines of mineralen. Ook andere stoffen zoals vezels of antioxidanten worden in supplementvorm aangeboden. De meest toegevoegde vitamines en mineralen zijn de B-vitamines, vitamine C, vitamine E, calcium en ijzer.
De voedingsstoffen die in een supplement zitten, hebben meestal een andere vorm dan hoe je ze in de natuur aantreft. Je lichaam kan ze op die manier namelijk beter en sneller opnemen.
Je hebt supplementen in tabletten, poeders of capsules. Ook zijn er tegenwoordig voedingssupplementen in kauwgomvorm te krijgen.
Amadea