zijn er meer mensen met positieve lenzen of meer met negatieve lenzen?

we moeten voor een opdracht weten wat er meer is in nederland weet iemand het percentage

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Myopie (bijziendheid, dus min-lens of negatief)
25 % van de volwassen bevolking is bijziend. Dit is nog steeds een stijgend percentage.

Hypermetropie (verziendheid, dus plus-lens):
Verziendheid komt voor bij ongeveer 40 procent van de westerse bevolking voor maar bij de meeste mensen is de afwijking zo gering dat klachten (vooral leesklachten) pas ontstaan op latere leeftijd (rond 35 tot 40 jaar).

Daarnaast zijn er nog verschillen bij blanke en donekere mensen en bij Aziatische mensen.
Zie: de derde bron, waarin het taalgebruik nogal moeilijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Je hebt minlenzen nodig als je oog te bol is (vgl punt rugbybal t.o.v. voetbal)
2.en je hebt pluslenzen nodig als je oog te plat is.
3. Ook kan je pluslenzen nodig krijgen als op oudere leeftijd je oogspieren niet meer zo goed werken en je oog niet meer iets boller kunnen trekken om goed te kunnen lezen.
In Europa is 30-40% bijziend (zie bron 1) en eenzelfde percentage verziend (zie bron 2)maar dan wel t.g.v. platte oogbol of slappe oogspieren.