Tips om ontspannen te slapen?/ Hoe maak ik mijn hoofd leeg/ ontspannen?

Warme anijsmelk, hete douche, geen beeldschermwerk voor het slapen is bekend. Hoe ontspan je, jezelf?

Weet jij het antwoord?

/2500

in de avond lekker douchen en dan verwen je jezelf met een lekker maskertje op je gezicht, en een lekker kopje thee.

Mediteren helpt. Misschien iets om een cursus mindfulness te gaan volgen?

Wat je zou kunnen doen is opschrijven wat je dwars zit, gespannen maakt, stress geeft voor het slapen gaan. Je vertrouwt dat allemaal toe aan het papier (of de computer) en je kunt ze dan bewust uit je hoofd zetten. Spreek jezelf vanbinnen toe, dat het nu tijd is voor ontspannen en dat de stress etc. morgen weer mag.... of niet natuurlijk ;-)

Ik lees altijd een kwartiertje. Even geen geluiden om me heen, even rustig worden. En als ik dan nog ' gejaagd ' ben, pas ik reiki toe.

ademhalingsoefeningen helpen vaak goed, vooral als je dit vaker doet dus wel oefenen. Adem goed (door je neus) hou het even vast, en blaas uit door je mond. Span bij het inademen even hard je spieren en laat ze los wanneer je uitademd. Het lezen van de bovenstaande antwoordgevers en het opschrijven is ook een goede.

Op bed gaan liggen en rusten! Daarna pas gaan slapen. Ik heb altijd geleerd dat rusten ook goed voor je ontspannen is.

Ga comfortabel liggen in je bed. Tel 1,adem goed diep in. Tel 2, adem royaal uit. Denk alleen 1 en 2 en 1 en 2. Als je dit even doet ga je vanzelf weer wat lichter ademen. Maar blijf doortellen.

Ik heb enkele jaren geleden in het universitaire ziekenhuis een slaaponderzoek ondergaan omwille van problematische slaap en teveel stress. Ik was soms 36u nonstop wakker en dan sliep ik 16u aan een stuk. Dit in een periode van zeer veel stress. Ik was op de duur té moe om te slapen. Wat heb ik in de slaapkliniek geleerd om een goede slaaphygiene te ontwikkelen waarbij je rustig wordt/blijft/bent : - niet eten na 19 u (ook geen snacks of fruit) - geen cafeïne en geen cola na 19u - geen psychisch belastende handelingen na 19u (pc, spannende film, diepgaande gesprekken,...) - dingen doen voor het slapengaan waarbij je niét hoeft na te denken (strijken, handwerk,...) - de wekker verwijderen uit de slaapkamer (een klokradio geeft stralingen die je onrustig maken) - niet slapen met je gsm onder je hoofdkussen (straling) - kamer : fris, verlucht en duister - matras en hoofdkussen : van goeie kwaliteit - steeds opstaan en gaan slapen op hetzelfde uur (ook al ben je doodop) - slaapcycli bestaan uit 1.5u per cyclus -> een meervoud van 1.5 slapen (dus bvb 6u of 7,5) - niet lang uitslapen op vrije dagen - niet gaan slapen met de gedachten dat je niet zal kunnen slapen De allerbeste tip voor mij was : indien je in bed ligt en je voelt dat je té gespannen bent om rustig te kunnen slapen : OPSTAAN en iets ontspannends doen. Vanaf je slaap voelt opkomen -> terug het bed in. Lukt het dan wéét niet -> terug OPSTAAN. Op deze manier zal je je bed niet (meer) in verband brengen met de stress en het slecht/niet kunnen slapen. Een slaapdagboek bijhouden kan ook helpen. Noteren wanneer je slaperig en ontspannen bent en wanneer niet. Je zal na enkele weken een duidelijke lijn zien. Bij mij was de meest problematische nacht blijkbaar van zondag op maandag, omdat de stress voor de werkweek en alle dingen die ik nog moest doen de kop opstak. En van vrijdag op zaterdag sliep ik als een roos. Ik heb op de duur geleerd om in een mijn hoofd een klik te maken. Zo van : "ok, ik heb problemen en stress en nog zoveel te doen, maar ik hoef er geen slaap voor te laten. Ik berg deze problemen even weg, ik ga lekker slapen en als ik morgen opsta pak ik ze wel aan. Soort van hokjesdenken eigenlijk. En ja, sinds ik me hield aan bovenstaande regels slaap ik al een roos. En ik zie mijn bed niet meer als een bron van stress. Succes he

wat bij mij het beste werkt is nooit met een "vol" hoofd naar bed gaan en in slaap willen vallen: dat lukt absoluut niet. mijn leven lang lees ik voordat ik ga slapen, dat is een hele goede manier om je problemen van je af te zetten, want je verdiept je in andermans zaken en vergeet daardoor de jouwe. mijn vriendin, zéér slechtziend, doet hetzelfde met een luisterboek, nadat ze [midden in de nacht] naar een hoorspel op de radio heeft geluisterd. ik heb om half vier 's nachts de afwas gedaan [ja, schande dat 'ie er nog stond...] ik heb midden in de nacht gedoucht en mijn haar gewassen en daarna als een roos [met nat haar op 4 handdoeken] geslapen. ik heb films zitten kijken op tv en sliep daarna nog niet, dus dát moet je niet doen. het beste wat je kunt doen is een avondwandeling maken, door het wandelen maak je je hoofd leeg en kun je een uurtje daarna heerlijk in slaap vallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100