Hoe gezond/ongezond zijn Smaakversterkers in voedingssmiddelen.

Waarom is de wetenschap nog steeds niet in staat om goed onderzoek te doen. Het wordt alleen maar meer toegevoegd, maar als ik bijv. E621 Vetsin neem, dan lijkt mij dit niet echt gezond, maar zit wel in heel veel dingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Vetsin, E621, is een stof die je aanzet tot meer eten. Oftewel je gevoel van "ik heb genoeg" werkt niet meer.
Om die reden doen dan ook veel bedrijven deze rommel in zoutjes, wordten etc. Per slot verkopen ze meer als mensen meer eten. De ongezondheid van vetsin is dus vnl hier het gevolg van, te veel eten dus.

Overigens: Ik ben 1 van de allergische mensen voor dit spul. Dat betekent dat ik er sneller ziek van wordt als de meeste anderen. Echter, ook anderen zullen bij een grotere dosis als ik erziek van worden. Hartkloppingen, misselijkheid ed mogelijk.
Ik let dus inderdaad bij elk etiket op of dit er inzit.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry: wordten mz worsten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Originele invalshoek. Inderdaad van vetsin ga je meer van hetzelfde spul eten. ;-) +1

Andere antwoorden (7)

vetsin is een gewoon voorkomende voedingsstof. Het kan worden gehaald uit graan en gluten. Er is dus niets chemisch of vreemds aan. Daarom is het ook moeilijk vol te houden dat het slecht is voor de gezondheid. Er zijn een paar mensen allergisch voor maar dat zijn de enige schadelijke effecten die je kan krijgen op de gezondheid. Voor de rest is er geen bewijs dat het schadelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat iets natuurlijk is, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet slecht kan zijn voor de gezondheid. Er bestaan ook genoeg natuurlijke stoffen die giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt inderdaad maar in dit geval niet. Vetsin is een stof die heel erg veel op zout lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eens gehoord van het Chinese eethuis syndroom?
Vetsin kan namenlijk hartkloppingen veroorzaken!
Evenzo Asi No Moto *Surinaams*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord van het Chinees-restaurant-syndroom. En van de vermoedens dat het te maken zou hebben met ve-tsin. En ik weet ook dat ve-tsin juist daarom zéér uitgebreid is onderzocht, en dat uit de resultaten van die onderzoeken geen enkele link tussen het consumeren van ve-tsin en hartkloppingen blijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet eens, zie verder mijn antwoord
Sodium Monoglutaminaat is een smaakversterker... En dat maakt de smaak van het eten sterker en maakt ook je lichaam spaced out... Je krijgt er enorme dorst van die bijna niet te lessen is... En je voelt je als een adhd-kind... Snel bewegen en spaced out... Spaced out is losser in je lichaam, alsof je drukker en drukker bent dan anders...

Echt ongezond is het niet, maar het doet je ook geen goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natriumglutamaat is een ingrediënt van het Chinese keukenkruid Ve-tsin. Van oorsprong komt Ve-tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier werd bereid.

De smaak van de stof is zo typerend dat deze wordt aangeduid als vijfde smaak: umami; ook wel te omschrijven als "hartig". (De andere primaire smaken zijn zout, zoet, zuur en bitter.)

Vrij glutamaat (de zuurrest van glutaminezuur) komt van nature in verschillende andere voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleine hoeveelheden zitten in paddenstoelen, parmezaanse kaas, moedermelk, pinda’s en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waar het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger".

De smaakversterkende werking van natriumglutamaat kan worden vergeleken met de wijze waarop de toevoeging van zout de smaak van voedsel versterkt; denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen aardappelen die met, en die zonder een beetje zout in het water zijn gekookt. De aardappelen die zonder zout zijn gekookt zijn "flauw". Zelfs als de met zout gekookte aardappelen niet direct "zout" smaken, zit er toch meer "smaak" aan. Zo kan toevoeging van natriumglutamaat ook de smaak van het voedsel versterken, waarbij vooral het "hartige" aspect naar voren wordt gebracht.

Natriumglutamaat wordt in toenemende mate toegepast in vleesproducten zoals worst, in allerlei zoutjes, in drinkbouillons, et cetera. Meestal bedraagt de concentratie natriumglutamaat 0,2 tot 0,5 %. Hogere concentraties geven een zoete smaak. Een mengsel van 95% mononatriumglutamaat en 5% natriuminosinaat (E631) levert een tienmaal zo sterk smaakeffect op.

Voor de goede orde: Natriumglutamaat heeft van zichzelf weinig smaak,het versterkt de smaak van produkten waaraan het toegevoegd wordt,onder andere,doordat de smaakpapillen op de tong extra geactiveerd worden door dit produkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap is prima in staat om goed onderzoek te doen. En zeker naar ve-tsin is zeer uitgebreid onderzoek gedaan.

Dat mensen de uitkomst die steeds weer uit die onderzoeken komt (namelijk geen enkele relatie tussen het consumeren van ve-tsin en de symptomen die het volgens geruchten/napraterij zou veroorzaken) niet willen geloven, is niet de schuld van de wetenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E621 is een verbinding (het Natriumzout) van glutaminezuur,
dit is een aminozuur.
Aminozuren zijn de bouwstenen van proteinen (eiwitten)
Mensen die er overgevoelig voor zijn- in de westerse wereld is dat een hoog percentage -zijn ook vaak overgevoelig voor gluten.
Tegenwoordig gaan sommigen over op ascorbinezuur (vit C) als smaakversterker/antioxidant wat voor veel mensen een enorme verbetering is.
Het zal ook met gewenning te maken hebben, het"Chinees eten syndroom" heeft er ook mee te maken dat westerlingen er stomweg niet zo aan gewend zijn.
Wel is het een onderschat probleem, als je rillend van de buikpijn een kwartier na lekker Chinees gegeten te hebben met maag- en darmkrampen op het toilet zit, terwijl de rest gezellig zit verder te eten , dan is dat niet leuk.
Ik vraag aan de Chinees rekening te houden met deze overgevoeligheid en dan gaat het meestal goed.
Mijn volwassen zoons hebben helaas ook deze overgevoeligheid, Gekruid gehakt gaat dus vaak fout.
Dus op zoek naar een slager die geen Vetsin gebruikt.
Die zijn er gelukkig.
Ongekruide produkten die zo min mogelijk bewerkt zijn voorkomt veel narigheid, ga je uit eten, overleg dan VOORAF met de ober/kok.
Vetsin is NIET giftig, het feit dat sommige mensen er zo heftig op reageren geeft echter aan dat het voor sommigen dus wel ongezond is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smaakversterkers zijn tot op zekere hoogte okay.
ve-tsin is een discutabele smaakversterker: eerlijk gezegd weet ik niet hoe gezond/ongezond dit supplement is.
hopelijk is er iemand die een erg goed antwoord weet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aroma's kunnen wel tot 90% verantwoordelijk zijn voor de smaak van een product. Buitenweg: "Door te ruiken, te proeven en te zien, beoordelen we of we een product willen eten. Het massale gebruik van kunstmatige stoffen kan zo erg misleidend zijn voor consumenten. We denken dat een product bepaalde ingrediënten bevat, terwijl dit lang niet altijd het geval is. Niemand zou fastfood eten als deze ongezonde vetmakers geen aroma's zouden bevatten...