Zijn er trucjes om je serotonine peil normaal te houden of ben je overgeleverd aan je lichaam?

Bijna alle klachten die ik ondervind, in welke levensfase dan ook zijn serotonine gerelateerd. Is er een mogelijkheid om hier zelf wat aan te doen of ben je gewoon overgeleverd aan wat je lichaam ervan maakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor klachten bedoel je? En wat bedoel je met "serotonine gerelateerd"? Je weet dat de serotoninehypothese ten aanzien van depressies en aanverwante stoornissen nooit is aangetoond, en dat niet eens bekend is of en hoe deze neurotransmitter een ol speelt bij deze klachten? Of zijn er daadwerkelijk onderzoeken uitgevoerd bij jou die erop wijzen dat de stof serotonine een rol speelt bij je klachten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, en die onderzoeken was ik ook niet van plan. Maar ik ben wel heel benieuwd naar waar je de informatie vandaan hebt over dat het niet aangetoond is. Misschien steek ik daar nog wat van op, want ik lees inderdaad steeds de andere kant. KLachten gaan van ADHD achtig, naar depressie, maar ben emotioneel nu behoorlijk stabiel (voor het eerst in jaren), maar nu eet ik weer onophoudelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees hier de antwoorden ook eens: http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-natuurlijke-alternatieven-serotoninegehalte-peil.286926
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je last had door de pil. En je heb last van depressies ed moet je juist zorgen dat de dopamine gehalte juist op peil blijft. Tov je serotonine gehalte. Stijging in het serotonine niveau, leid tot depressies, gevoelloosheid, lager libido, en gek genoeg zijn dat ook de bijwerkingen van antidepressiva en de pil...
Een natuurlijke manier om je dopamine op te krikken is sporten. Zoek een sport die je leuk vind. Dansen wellicht. Je honger gevoel gaat dan ook weg.
Mocht je studies over serotonine willen lezen moet je naar amerikaanse sites gaan. Hier in nl lopen we achter...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dankjewel, je mag het ook als antwoord posten... :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Herkenbaar!
sinds ik lekker in mijn vel zit en geen depressies meer heb blijf ik eten....

Het beste antwoord

Met voeding kun je het serotoninegehalte beinvloeden.
1. vermijd voedsel waar veel suiker in zit. (bv. sacharose, glucose-fructosesiroop)

2. eet veel meervoudige koolhydraten. Deze complexe koolhydraten helpen het serotoninegehalte in de hersenen op peil te houden. Als je ervoor zorgt dat je voeding veel tryptofaan bevat is je lichaam beter in staat het serotoninegehalte op peil te houden. Tryptofaan is nl. een voorloper van serotonine. Tryptofaan vind je in: zilvervliesrijst, zonnebloempitten, sesamzaad, banaan.
In de praktijk voeg je elke dag bv. deze zaden toe aan yoghurt of aan de maaltijd.
Ga gewoon ervaren wat deze adviezen voor je opleveren. De 2 adviezen passen in een gezonde voeding. Mogelijk doet het je op andere terreinen ook goed: darmwerking, gewicht, vitaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een gezond en waardevol antwoord, in de categorie baat het niet dan schaat het alllerminst. In tegenstelling tot de andere antwoorden. Dankjewel.

Andere antwoorden (2)

er zijn verschillende serotonine pillen vrij verkrijgbaar bij drogisten. toch is het het verstandigste om dit met je huisarts in overleg te doen. hij weet hier meer van en zelf met pillen aanklooien kan jouw serotonine aanmaak zeker verder in de war brengen.

dus mijn advies ondanks vrij verkrijgbare medicatie, toch doen onder begeleiding van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou niet eens durven om die in te nemen, ben als de dood dat mijn hele humeur weer door de war gaat. Sinds ik gestopt ben met de pil voel ik me honderd keer beter, dus geen hormonen meer voor mij..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou hormonen heb je sowieso en normaal regelt je lijf die prima, maar zodra er een "storing" optreed in het functioneren van je lijf, is het verstandig hier iets mee te doen. als je echt klachten ondervind van de problemen met serotonine blijft mijn aanraden ga in overleg met een arts, deze kan je adviseren en eventueel ook andere mogelijkheden van jouw klachten uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke serotoninepillen zijn vrij verkrijgbaar bij een drogist?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: geen. Er bestaat niet zoiets als serotoninepillen. Zou ook zinloos zijn, want serotonine kan de bloed-hersenbarrière niet eens passeren. Er bestaan wél serotonine heropname remmers, dat is de moderne generatie antidepressiva. Die bevatten geen serotonine, maar werken dusdanig op het serotonerge systeem dat het de beschikbaarheid van serotonine in de synaptische spleet verhoogt door de heropname ervan te remmen. Ik ben benieuwd wat Roxy dan wél bedoelt? Misschien 5-htp, (hydrotryptofaan) wat wél te koop is bij de drogist? Dat passeert voor in elk geval een deel de bloed hersenbarrière en wordt omgezet in serotonine en melatonine. Het doet wel iets met het serotonerge systeem, maar wát het doet, is onvoldoende onderzocht. In combinatie met SSRI's lijkt het wel wat te doen, maar in dubbelblind studies naar de behandeling van depressies is tot nu toe volgens mij (maar ik lees niet álles natuurlijk!) geen enkel effect gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.vitamarket.net/nl/viewpage/serotonine-kopen-online-29.html deze site zegt serotonine te verkopen, dus ik nam eigenlijk aan dat dit voor de meeste drogisterijen/body stores zou gelden.
maar ik kan er inderdaad weinig vinden. van anti depressiva wat voorgeschreven word om het tekort aan te vullen lees ik inderdaad wel veel.
verder lees ik ook dat verhoogde serotonine een bijwerking is van sommige xtc pillen, afslank pillen en erectiepillen, niet dat ik dat aanraad maar ben maar even aan het lezen geslagen. dus inderdaad mijn antwoord over de vrij verkrijgbare pillen was misschien een te snel oordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lies, het was ook een retorische vraag ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je je antwoord dan maar verwijderen roxy
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat weet ik niet die site verkoopt wel degelijk iets wat serotonine/melatonine aanmaakt en voor verder contact met de huisarts lijkt me ook geen kwaad kunnen dus t is niet onwaar wat er staat.
Je huisarts kan een onderzoek laten doen in Ede. Daar kunnen ze achterhalen hoe je serotoninepeil normaal gesproken is. De uitkomsten kunnen gebruikt worden voor verdere behandeling.

Let wel, pilletjes zijn troep op het moment dat je het niet goed gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat heel zeker? Tot nu toe wordt serotonine-bepaling bijna nooit gedaan, alleen bij verdenking op bepaalde tumoren, en zijn de mogelijke onderzoeken sowieso niet bruikbaar om een verdere behandeling op af te stemmen. Bloedonderzoek naar serotonine zegt ook nog niets over het serotoninegehalte in de hersenen, want serotonine kan de bloed-hersenbarrière niet passeren. Studies naar bijvoorbeeld depressie waarbij het serotonerge systeem onderzocht wordt, zijn fMRI studies, die de activiteit van bepaalde receptoren laten zien. Die worden voor zover mij bekend is niet gedaan in de praktijk maar enkel in klinisch onderzoek, simpelweg omdat er nog geen onderzoeken ontwikkeld zijn die gebruikt kunnen worden als diagnostische test. De populair-wetenschappelijke pers ten spijt, is er heel weinig bekend over hoe dingen als stemming en serotonine op elkaar inwerken. Een tekort of een 'onbalans' is al helemaal nooit beschreven, dat is een hypothese die nooit bewezen is, maar wel dankbaar omarmt door de farmaceutische industrie, en later door mainstream journalisten. Kun je iets meer vertellen over de test die je bedoelt?