Moet je eigen risico betalen voor een halfjaarlijkse tandartscontrole?

Laatst een discussie over gehad, dus eens kijken wie er gelijk heeft. De vraag is dus of je eigen risico moet betalen bij een bezoek aan de tandarts voor een halfjaarlijkse controle.

Op de website van Ditzo, waar ik verzekerd ben, staat het volgende:

Eigen risico is het bedrag dat je aan ons moet betalen als je zorg nodig hebt uit je basisverzekering, dat is wettelijk bepaald. De eerste € 220 die je declareert betaal je zelf en wordt ingehouden op je vergoeding. Zorg uit aanvullende verzekeringen (zoals tandartskosten) en kosten van je huisarts vallen niet onder je eigen risico.

Maar of de controle afspraken hier ook onder vallen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Kort en bondig: Voor een controle bij de tandarts betaal NIET het wettelijke eigen risico. De tandarts wordt voor volwassenen niet gedekt uit de basisverzekering. De tandarts komt voor je eigen rekening, tenzij je een aanvullende verzekering hebt die de kosten dekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volwassenen zullen dus een tandartsverzekering moeten afsluiten om de kosten te vergoed te krijgen. Aangezien dit een aanvullende zorgverzekering is, geldt hiervoor het verplichte eigen risico niet.

Grofweg zijn er 2 soorten tandartsverzekeringen:

Verrichtingenpolis

Hierbij heeft u recht op vaste vergoedingen voor tandartsbehandelingen. U kunt bijvoorbeeld 10 keer een gaatje laten vullen, maar dan wel tegen een vaste vergoeding. Deze vergoedingen vindt u terug in de zorgpolisvoorwaarden;

Sommenpolis

Een sommenpolis vergoedt een totaal maximaal bedrag van bijvoorbeeld 500 euro per jaar. Komt u boven dat bedrag, dan moet u zelf bijbetalen. Binnen de sommenpolis gelden verschillende percentages vergoedingen die afhankelijk zijn van de behandeling. Zo krijgt u bijvoorbeeld een eerste en tweede preventief onderzoek 100% vergoed. En een frameprothese 75% vergoed.
Naarmate u een uitgebreidere tandartsverzekering afsluit, zullen de vaste vergoedingen (verrichtingenpolis), totale maximale vergoedingen en vergoedingspercentages (sommenpolis) hoger liggen. Welke tandartsverzekering u neemt, is afhankelijk van uw persoonlijke behoeften.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in principe geld eigen risico alleen voor het basispakket, de tandarts zit niet in het basispakket dus normaal gesproken geen eigen risico maar bij sommige verzekeraars schijnt het mogelijk te zijn (als je dat zelf wil) een eigen risico af te spreken op je aanvullende verzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen tandartsverzekering hebt dan gaat het van je eigen risico af. Dan wel dus!

Heb je wel een aanvullende tandartsverzekering,
dan valt het niet onder je eigen risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandarts zit niet in het basispakket dus er kan nooit geld van je eigen risico gaan dan.
Controleafspraken voor volwassenen zitten niet in het basispakket. Als je dus geen aanvullende tandartsverzekering hebt moet je de kosten zelf betalen, en als je wel een aanvullende verzekering hebt, hangt het af van de voorwaarden van die aanvullende verzekering wat je vergoed krijgt. Vaak geldt dat je tot een bepaald bedrag vergoed krijgt, en een bepaald percentage van de kosten (en per dit jaar vaak van de door de zorgverzekeraar bepaalde vergoedingen per handeling, die dus kunnen afwijken van de werkelijke kosten). Op vergoedingen vanuit een aanvullend pakket is het wettelijk eigen risico NIET van toepassing, dit geldt inderdaad alleen voor de basisverzekering.

Voor kinderen tot 18 jaar zit tandzorg WEL in het basispakket. Maar minderjarigen zijn uitgesloten van het eigen risico, dus ook dan geldt het wettelijk eigen risico niet.

Kortom: voor een controleafspraak betaal je nooit het wettelijk eigen risico, omdat dit óf vergoed wordt uit de basispolis voor kinderen tot 18 jaar, óf behoort tot het aanvullende pakket, waar dus het wettelijk eigen risico niet voor geldt. Voor de bijzondere tandheelkunde en kaakchirurgie die wél vergoed wordt vanuit het basispakket, geldt uiteraard het wettelijk eigen risico weer wél. Een gewone controleafspraak wordt echter voor volwassenen niet vergoed uit de basisverzekering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering kun je alles lezen over zorgverzekeringen en eigen risico.