Is het waar dat stotteraars met juiste behandeling altijd van hun stotteren af kunnen komen?

Ik ken een aardige jongen maar hij stottert heel veel. Kan hij natuurijk niks aan doen maar een ander persoon zegt van wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een beetje vervelend ook voor toehoorders natuurlijk want zinnen afmaken schijnt onbeleefd te zijn. Maar als iemand er niks aan kan doen moet je gewoon geduld en begrip tonen vind ik.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, laat die jongen de delferro methode opzoeken. Dit is een cursus die wordt gegeven in amsterdam. Ik ken persoonlijk 2 mensen die er via deze methode helemaal vanaf zijn gekomen

Nee, helaas. Sommige mensen blijven stotteren. Nu heeft stotteren ook heel verschillende oorzaken, dus waar de één heel goed reageert op een behandeling, zal voor de ander diezelfde behandeling niets uithalen. Het is wél zo dat behandeling VAAK wel helpt. Van een aantal behandelingen is het resultaat aardig bekend, en vergoedt de zorgverzekeraar. Maar je kunt je voorstellen dat ook als jouw stelling waar zou zijn, er genoeg mensen overblijven die stotteren. Er zijn veel verschillende behandelingen, en je kunt moeilijk elke stotteraar naar elke bekende stottertherapie of alternatieve stotterbehandelaar sturen. Daarnaast werkt het bij bijna élk mens zo dat als hij een probleem heeft waarvoor behandeling in het verleden niet heeft geholpen, hij tegen een nieuwe behandeling op zal zien. Men is dan bang om opnieuw te hopen op verlichting en opnieuw teleurstelling te ervaren, men verliest de motivatie, moet opnieuw tijd, geld en moed sparen om weer te beginnen, en iemand kan zelfs zo ontmoedigd raken dat hij helemaal geen behandeling meer wil. Hardnekkige stotteraars hebben vaak al allerlei therapieën geprobeerd, en kiezen er misschien wel heel bewust voor om gewoon hun stotteren te accepteren en verder te gaan met hun leven. De meeste kinderen groeien over hun stotteren heen of komen er vanaf met therapie. Maar dat het ALTIJD te behandelen en zelfs genezen is, dat is helaas niet waar.

Helaas is stotteren, afhankelijk van de oorzaak, niet altijd voor 100% te genezen. Vaak is het echter wel mogelijk het stotteren te laten verdwijnen of te verminderen. Er zijn verschillende therapieen voor, die onderling nogal kunnen verschillen. De therapie is weer afhankelijk van de oorzaak voorzover die te vinden is. Zoek op internet naar stottertherapie of stotter + therapie. Je zult zien dat er veel info te vinden is.

Ikzelf heb als kind zwaar gestotterd. Het is wel heel lang geleden. Mijn vader werd vaak boos en zie dan "stottert niet zo" Begrepen werd ik dus niet. Ik leerde heel wat woorden waarmee ik anderen kon vervangen waar ik vaak over struikelde. Wij hadden thuis een piano waar ik soms op speelde. Ik speelde zomaar liedjes op het gehoor. Toen een nonkel mij vertelde dat veel piano speelde hielp tegen stotteren, speelde ik alle dagen soms meerdere keren. Het stotteren werd minder. Toen ik een jaar of 20 was, struikelde ik nog maar zelden over mijn woorden. Nu al jaren stottervrij, heel zelden een nog keertje aan de telefoon wanneer ik zenuwachtig ben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100